Педагогикалық сөздік

Автор: Пользователь скрыл имя, 04 Ноября 2012 в 20:07, дипломная работа

Описание работы

Зерттеудің өзектілігі. Қоғамдағы жаңарулар, ел дамуындағы тың стратегиялық бағдарлар мен қағидаттар, қоғамның ақпараттануы және ғылым мен техниканың қарыштай дамуы білім беру жүйесінде де түбегейлі өзгерістер жасауға себеп болды.

Работа содержит 1 файл

rahmetova.doc

— 747.00 Кб (Скачать)

      - в результате анализа языкового материала по обучению синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте определить принципы и методы обучения;

      - определить содержание дисциплины «Синтаксис», ее роль и место в системе обучения по кредитной технологии, проанализировать эффективные технологии обучения синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте;

      - разработать комплексную систему, направленную на обучение синтаксису, и доказать ее эффективность;

      - определить компетентность студентов как конечный результат получения знаний и умений по синтаксису;

      - представить научно-методическую систему обучения синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте, доказать опираясь на результаты эксперимента, ее эффективность.

      Методологическую основу исследования составляет анализ трудов  по синтаксису; закономерности и принципы обучения синтаксису. Эффективное использование достижений и результатов лингвистических, психологических, педагогических, дидактических, методологических наук составляют методологическую основу диссертационного исследования.

      Научная новизна исследования:

      - впервые в методике казахского языка были выявлены научно-методические основы обучения синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте, было доказано, что компетентность формируется посредством взаимосвязи познавательных знаний и речевых навыков студентов;

      - выявлены пути обучения синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте во взаимосвязи с другими разделами языкознания, определена роль тематического освоения научных результатов антропоцентристского направления;

      - конкретизировано содержание обучения синтаксису в высших учебных заведениях, предложены средства и методы формирования и развития педагогической квалификации студентов;

      - проанализированы виды коммуникативной и познавательной деятельности, которые формируются в результате обучения синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте;

      - усвоение дисциплины студентами тесно связано с их познавательными и коммуникативными способностями, что доказано  экспериментально;

      - систематизированы методические средства обучения синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте, проанализированы образовательные технологии для его всестороннего изучения;

      - эффективность комплексной системы обучения синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте была доказана с точки зрения науки и методики и представлена в виде специальной технологии;

      - были определены роль, виды, организация работы по СРС и СРСП в соответствии с кредитной технологией обучения;

      - были предложены приемы и методы мониторинга и оценки знаний студентов;

      - было доказано, что результаты знаний студентов определяются их коммуникативной, познавательной, лингвокультурной и социально-индивидуальной компетентностью.

      Теоретическая и практическая значимость исследования. Результаты диссертационного исследования позволят усовершенствовать теорию методики, педагогики. Результаты исследования способствуют повышению качества обучения синтаксису, его угубленному изучению взаимосвязи с другими науками. Диссертационная работа может быть использована в качестве пособия  учителями школ, аспирантами и соискателями.

       Положения, выносимые на защиту:

      - обучение студентов филологического факультета высшей школы синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте способствует всестороннему развитию будущего специалиста, повышению качества образования, совершенствованию знаний и умений студентов; обучение синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте в процессе изучения дисциплины позволяет актуализировать национальные ценности, посредством чего развивается интеллектуальный потенциал студентов;

      - обучение синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте способствует развитию таких способностей студента, как мышление, выражение своих мыслей, эстетических чувств, а также освоению языковой коммуникации с познавательной, коммуникативно-информативной, эмотивной, коннотативной позиций;

      - достижение высоких показателей при изучении синтаксиса посредством образовательных технологий станет возможным, если оно направлено на поиск и дополнительное пополнение научной информации, необходимой для будущей специальности обучающегося, на саморазвитие личности и совершенствование навыков;

      - предлагаемая система комплексных заданий способствует развитию кругозора, понимания, коммуникативных умений и навыков, повышению познавательного уровня студентов, глубокому изучению синтаксиса, формированию интереса к учебно-познавательной деятельности. Таким образом, позваляет сформировать умение эффективно использовать все виды коммуникации, совершенствовать речевую культуру, необходимую для общения;

      - методическая система, направленная на овладение студентами лингвокультурными, профессионально-коммуникативными, профессионально-познавательными и профессионально-ориентированными навыками, даст положительный результат при реализации ее на основе специальных принципов обучения синтаксису в коммуникативно-познавательном аспекте;

      - при системной организации текущих работ, СРСП и СРС в коммуникативно-познавательном аспекте можно достичь совершенствования профессиональных навыков, развития научно-исследовательских,   организаторских способностей студентов, овладения культурой общения и жизненными навыками, соответствующими интеграционным процессам;

       - мониторинг качества усвоенных знаний как результат обучения позволит определить ожидаемую коммуникативную, познавательную, лингвокультурную и социально-индивидуальную компетентность студентов.

       Степень внедрения. По теме диссертации были опубликованы 3 типовые программы, 1 программа по спецкурсу, 6 учебников, 6 электронных учебников, 3 учебных пособия, 13 учебно-методических пособий, 30 научных статьи.

 

 

Resume

Rachmetova   Raigul   Saduakasovna

The  scientific-methodical  basis  of  teaching  syntax  of  Kazakh  language  in

communicative-cognitive  aspect

(for  philological  specialities  of  the  university)

13.00.02 – The  theory  and  method  of  teaching  and  upbringing

(Kazakh  language  in  the  system  of   primary, secondary  and  higher

education)

 

       The  actuality  of  the  research. The  modernization  of    society, new  strategic  tendencies  in  the  development  of  the  country, the  informatization   of    society, the  intensive  development  of    science  and  technology  have  become  the  reason  of  radical  changes  in  the  system of  education.The  new  directions    of    developing   the   native  education  were  defined  on  the  basis  of   leading  principles  of    education  system  of  civilized   countries  of  the  world. Great  attention  has  become  to  be  paid  to  the  study  of  the  language  in  its  connection  with  surrounding  world, human  factors, the  mentality  of  people. This  has   aroused   the  necessity  of  creating  an  effective  system    allowing   to  modernize   the  education  with  professional  skills  of  future  specialists.

       The  teaching  of  syntax  to  the  students  in  communicative-cognitive  aspect  allows  to  form  their   knowledge   about  centuries-old  national  culture  of  Kazakh, spiritual   heritage, names  and  conceptions  with  national  colouring  on  the  basis  of  ethno cultural, linguocultural  values  of  linguistic  sources  conserving   the  internal   from, the  context  of  the language, spiritual  wealth, nature  and  life  of  our  people.

       All  abovementioned  defines  the  actuality of  scientific –methodical  basis  of  teaching  the  syntax  of  Kazakh   language  in  communicative-cognitive  aspect  as  an  effective  ways  and  priority   directions  in  preparation    of  qualified, educated, pertinent  to  the  necessities  of  the  society, comprehensively  developed, competent  specialist.

       The aim of the research. To  generalize   the  scientific-theoretical  and  methodical  basis  of  teaching  syntax  of  Kazakh  language  in  communicative-cognitive  aspect  of  specialist-philologists   of  universities, represent  the  new  methodical  system  by  means  of   carrying  out  an  experiment  to  prove  its  effectiveness.

       The objectives  of  the research.

       - to define  the  methodology, scientific-theoretical   basis  of  teaching  syntax  of  Kazakh  language  in  communicative-cognitive   aspect  in  universities, prove  its  essence  and  content;

       - analyzing  the  linguistic  material  in  teaching  syntax  in  communicative-cognitive  aspect, define  the  principles   and  methods  of  teaching;

       - to  define  the  content  of  syntax  discipline, its  role  and  place  in  the  system  of  teaching  by  credit  technology, analyze  the  effective  technologies  of   teaching  syntax  in  communicative-cognitive  aspect;

      - to  treat  the  complex  system  directed  to  teaching  syntax  and  prove  its  effectiveness;

      - to  define  the  competence   of   students  as  the  final   result  of  getting   knowledge  and  skills  on  syntax;

       - to  represent  scientific-methodical  system  of  teaching  syntax  in  communicative-cognitive   aspect, prove  it  relying  on  the  results  of  experiment, its  effectiveness.

       The  analysis  of  conclusions  of scholars on  syntax; regularity  and  principles  of  teaching  syntax  form   the  methodological  basis  of  the  research. The  effective  usage  of  achievements  and  results  of  linguistic, psychological, pedagogical, didactic, methodological   science  form  the    methodological  basis  of   dissertational   research.

       The  scientific  novelty  of  the  research:

       - the  scientific-methodical  basis  of  teaching  syntax  in  communicative-cognitive  aspect  were  revealed  in  the  method  of  Kazakh  language  for  the  first  time, it  has  been  proved  that  the  competence   forms  by  means  of  interconnection  of  cognitive  knowledge  and  speech  habits  of  students;

       - revealed  the  ways  of  teaching  syntax  in  communicative-cognitive  aspect  in  interconnection  with  other  parts  of  linguistics, defined  the  role  of  thematic  mastering   scientific  results  of  anthropocentric  direction;

       - concretized  the  content  of  teaching  syntax  in  universities, proposed  means  and  methods  of  formation  and  development  of  pedagogical  qualification  of  the  students;

       - analyzed    types  of   communicative  and  cognitive  activities  which  form as  a  result  of  teaching  syntax   in  communicative-cognitive  aspect;

       - mastering  the  discipline  by  the  students  is  closely  connected  with  its  cognitive  and  communicative   abilities  that  have  been  proved  by  the  results  of an  experiment  based  on  the  results  of  psychological  science  and  effectiveness  of  given  method;

       - systematized  the  methodical  means  of  teaching  syntax  in  communicative-cognitive  aspect, analyzed  educational   technologies  for  its  comprehensive  study;

       - the  effectiveness  of  complex  system  of  teaching   syntax  in  communicative-cognitive  aspect  has been  proved  from  the  point  of  view  of  science  and method  and  represented  in  a  state  of  special  technologies;

       - have  been  defined  the  role, types, organization  of  work  on  IWS  and  IWST  in  accordance  with   credit  technologies  of  teaching;

       - have  been  proposed  the  ways  and  methods  of  monitoring  and  evaluation  of knowledge  of  the  students;

       - have  been  proved  that  the  results  of   knowledge  of  the  students  are  defined  by  their  communicative, cognitive, linguocultural   and  social-individual   competence.

       The theoretical  and  practical  significance  of  the  research. The  results  of  dissertational   research  allow  to   improve  the  theory  of  method, pedagogy, profound  study  of  syntax. The  results  of  the  research  promote  to   increase  the  quality  of  teaching  syntax, studying  it  in  interconnection  with  other  sciences. The  dissertational  work  can be  used  as  a  textbook  by  the  teachers  of  school, post-graduate  students  and   competitor.

       The statements carried out for defence:

       - teaching  the  syntax  in  communicative-cognitive  aspect  of  students  of  philological  faculty  of  university  promotes  to  comprehensive  development  of  future  specialist, increasing  the  quality  of  the  education, improvement  of  knowledge  and  skills  of  the  students; teaching  the  syntax  in  communicative-cognitive   aspect  in  the  process of  studying   discipline  allows  to  evaluate  the  national  values  by  means  of  it  the  intellectual  potential  of  the  students  develops;

       - teaching  the  syntax  in  communicative-cognitive  aspect   promotes  to  the  development  of  such  abilities  of  the  students  as  thought, expression  of  their  thoughts, aesthetic  feelings, also  mastering  the  linguistic  communication from  cognitive, communicative-informative, emotive, connotative positions;   teaching  the  syntax  in  communicative-cognitive  aspect  promotes  to  the  development  of  reflective  and  speech  abilities, independent  work  of  students  as  the  individual  of  educational  process;

       - the  achievement  of  high   rates  during  the  study  of  syntax  by  means  of   educational   technologies  can  become  possible  if  it  is  directed  to  the  search  and   additional   enrichment  of   scientific  information  necessary  for  future  speciality    of  trainers, self-development  of  an   individual  and  improvement  of  skills;

       - proposed  the system  of  complex  work  promotes  to  the  development  of 

outlook, comprehension, communicative  skills  and   habits, increase  of  cognitive 

levels   of  the  students, profound  study  of  syntax, formation  of  interests  to

educational-cognitive  activity. Thus, promotes to  skill  effectively  use all  types 

of communication, improvement  of  speech  culture  necessary   for 

communication, development  of  other  skills  of  students;

       - the  methodical  system  oriented on   mastering  linguocultural, professional-

communicative, professional-cognitive  and  professional-oriented  skills  by  the

students  gives  positive  result  in  realization   of  it  on  the  basis  of  special 

principles  of  teaching  syntax   in  communicative-cognitive   aspect;

       - in  the  system  organization  of   current  work, IWST and  IWS  in  

communicative-cognitive  aspect  can  achieve  the  improvement  of   professional

skills, development  of   scientific-investigative, leading, organizational abilities  of

students, mastering  the  communication  culture  and   life  skills   pertinent  to

integration  process;

       -  monitoring of   qualities of  acquired   knowledge   as  a result  of  teaching

allows  to  define  expected  communicative, cognitive, linguocultural  and  social-

individual  competence  of  students.

       The  degree  of  an  introduction. 3  standard  program, 1  program  on  special course, 6  textbooks, 6 electronic  textbooks, 3  educational   textbooks, 13 educational-methodical  textbooks, 30  scientific  articles  have  been  published  on  the  theme  of  dissertation.

 




Информация о работе Педагогикалық сөздік