Использование иллюстративной наглядности для развития навыков монологической речи у подростков

Автор: Пользователь скрыл имя, 05 Января 2011 в 21:46, курсовая работа

Описание работы

Цель:

Проектирование деятельности учителя по использованию иллюстративной наглядности для развития навыков монологической речи подростков.

Задачи:

1.Изучить функции и виды иллюстративной наглядности;
2.Охарактеризовать психолого-возрастные особенности подростков, учет которых необходим при обучении монологической речи;
3.Описать особенности работы с иллюстративным материалом при обучении монологической речи на уроках иностранного языка;

Содержание

Введение 3
Глава 1. Роль наглядности в обучении иностранным языкам 7
1.1. Функции иллюстративной наглядности и критерии ее отбора 7
1.2. Виды иллюстративной наглядности и их характеристика 12
Глава 2. Методические аспекты обучения подростков монологической речи на уроках иностранного языка 15
2.1.Обучение монологической речи на уроках иностранного языка 15
2.2. Учет психолого-возрастных особенностей подростков при обучении монологической речи 21
2.3. Особенности работы с иллюстративным материалом при обучении монологической речи на уроках иностранного языка 24
Глава 3. Проектирование деятельности учителя по развитию навыков монологической речи на среднем этапе обучения иностранному языку с использованием иллюстративной наглядности
3.1. Диагностика сформированности навыков монологической речи у учащихся 7Г класса

3.2. Методическое пособие по использованию иллюстративного материала при обучении подростков монологической речи
34

Работа содержит 1 файл

диплом fomina.svetl2010@yandex.ru.doc

— 1.97 Мб (Скачать)

 

Exercise 2

a) Look at the pictures. This is some photos of Mike’s journey. Choose the best title to the story. Determine what activities are represented in every photo.

 

b) Make photos in order how you like.

c) Look at the photos again and make up a story. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Раздел 3. Спорт в Великобритании

    1. Задания для развития умения составлять монолог- описание

Exercise 1

  1. Look at the picture. Match the objects in the picture with the parts of the body.

E.g.  hand – glove

Eyes        Face         Foot          Hand          Head           Mouth
 

b) Match the verb (1-4) and the noun (A-D)

1. play A. equipment
2. score B. clothes
3. wear C. goals
4. need D. hockey
 

c) Look at the picture again. Describe the boy. What kind of sports does he play? 
 
 

 

Exercise 2

a) Look at the photo and say what it is.

 

Choose three adjectives which describe the building best.

Big    Old    Sports   Ugly   Modern
 

b) Look at the scheme and answer the following questions.

  • What team usually trains at this stadium?
  • What form does the stadium have?
  • How many tiers and levels are there at the stadium?
  • In what part of the stadium is there the access point?
  • From what tribune do players run out on a football ground?

c) Imagine that your friend is going to visit a football match at the Emirates Stadium. Describe the stadium using the photo and the scheme. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

    1. Задания для развития умения высказывать эмоционально-оценочные суждения

Exercise 1

  1. Look at the picture and say what sports they illustrate.

 

    b) Express your attitude to each of the sports.

    E.g.  I hate fishing. It’s boring.

    c) Advise your friend the sport, using the words and phrases to explain your choice. 
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

Exercise 2

  1. Look at the photos and identify the sports.

 

 

  1. Compare the sports answering the following questions.
    • What sport do you think is the most dangerous?
    • Which of the sports in the photos is the most exciting to your mind?
    • What advantages and disadvantages do you find in each sport?
 
  1. Express your opinion about the sport you would like to go in for.
 
 
 
 
 
 
 

Exercise 3

  1. Look at the table and answer the following questions.
Sport section swimming football yoga chess
Information It’s good for bearing, strengthen muscles, and improve general endurance of organism. Coordination development, high-speed endurance, command spirit. Treat illness, install the balance in organism. Develop logic, strategic thinking. A good way for rest.
Time From 19.00

to 20.00

From 15.00

to 16.30

From 10.00 to 11.00; from 17.00 to 18.00 From 12.00 to 13.00; from 14.00 to 15.00
Cost 50 120 100 70
 
  1. a pensioner
  2. a teenager
  3. a businessman
  4. a housewife
 
 
  • What sport section begins its work at 15.00?
  • For what reason is the swimming section good?
  • What qualities do chess develop?
  • What is the cost of the football section?
  • At what time does the yoga section work after midday?
 
  1. Look at the table again and decide what sport activity would be the most suitable for each person. Use appropriate words and phrases to express your opinion.
 
  1. What kind of sport activity do you prefer and why?
 
 
 
 
 
 

    III. Задания для развития умения разворачивать монолог – повествование

Exercise 1

a) Look at the calendar and say how often the sportsman:
  • goes swimming
  • goes out with his friends
  • plays football
  • goes to the gym
  • visits doctors
  • takes part in the competitions

Use the diagram “Adverbs of frequency”

JUNE
Mon 1 Gym
Tue 2 Roller training
Wed 3 Stadium
Thu 4 Doctor
Fri 5 Football
Sat 6 Ann
Sun 7 Swimming
Mon 8 Gym
Tue 9 Roller training
Never Time to time Rurally Sometimes Often Always Wed 10 Roller training
0%         100% Thu 11 Stadium
 
b)  Choose the most appropriate sport for the man. Complete the calendar with the sport events.

c) Tell your partner about the activities the sportsman does in July.

Fri 12 Football
Sat 13 Ann
Sun 14 Swimming
Mon 15 Gym
Tue 16 Roller training
Wed 17 Roller training
Thu 18 Football
Fri 19 Stadium
Sat 20 Ann
Sun 21 Swimming
Mon 22 Gym
Tue 23 Roller training
Wed 24 Stadium
Thu 25 Rolling ski competition
Fri 26 Doctor
Sat 27 Ann
Sun 28 Swimming
Mon 29 Gym
Tue 30 Stadium

Exercise 2

  1. Look at the picture and choose the best title to the story.
 

  1. Say a few words about the main characters of the story.
  2. Look at the picture again and make up a story.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Аннотация

     Данное  методическое пособие предназначено  для учителей общеобразовательных школ, желающих ………………………………………………

     Пособие имеет практическую ценность. Представленные в нем иллюстративные материалы  соответствуют основным темам учебной программы по дисциплине «Английский язык» в 8 классе и могут служить дополнительным материалом для развития навыков монологической речи и расширения кругозора учащихся.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Список литературы

1. First Certification. Listerning and speaking. / Fiona Scott – Borrett: Longman. – 2002. – 64 C.

2.Opportunities. Elementary: students’ book./ Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzynska: Longman. – 2002. – 128C.

3. Opportunities. Pre-Intermediate: students’ book./ Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzynska: Longman. – 2004. – 128C.

4.Skills for First Certification. Listerning and speaking. / Malcolm Mann, Steve Taylore – Knowles: Longman. – 2003. – 110C.

Иллюстрации:

1.  http://ekabu.ruuploadsposts2008-111225547437_hallowev.jpg

2. http://forums.drom.ruattachment.phpattachmentid=763047&stc=1&d=1260093066

3.http://img.oboz.obozrevatel.comfilesNewsPhoto20081226277070139596_image_large.jpg

4. http://minsk.floraexpress.rubimgswreath-manzana.jpg

5. http://pics.livejournal.comsymashedshayapic0006zzth

6. http://stat17.privet.rulr092cd1a5427e374f787288c301ffb6a2

7. http://www.oede.byfilesuserfilesdlja_statejEast3.gif

8. http://zauda.rugallery.albums.user.pics10001christmas032_big.gif

9. http://img-fotki.yandex.ru/get/3000/astrav2008.73/0_1bf33_de78824a_XL

10 http://www.hallo-ween.ruimageswpwp_5_800x600.jpg

11 http://magictour.ucoz.rutubgtn2.jpg

12 http://www.google.ru/imglanding?q=Castle's scheme&imgurl

13 http://www.keyperson.ruimgpasha%283%29.jpg

14 http://s48.radikal.rui1210904e233bfdd3b2721.jpg 
 
 
 
 
 

Сведения  об авторах

Ф.И.О. Фомина Светлана Андреевна
Адрес Уральский, 50 - 106
Место учебы НТПК №2
Должность Студент
Контактный  телефон 89634490117
 
Ф.И.О. Антропович  Екатерина Владимировна
Адрес Алтайская, 47 - 7
Место работы НТПК №2
Должность Преподаватель иностранного языка первой квалификационной категории 
Контактный  телефон 89221091941

Информация о работе Использование иллюстративной наглядности для развития навыков монологической речи у подростков