Использование иллюстративной наглядности для развития навыков монологической речи у подростков

Автор: Пользователь скрыл имя, 05 Января 2011 в 21:46, курсовая работа

Описание работы

Цель:

Проектирование деятельности учителя по использованию иллюстративной наглядности для развития навыков монологической речи подростков.

Задачи:

1.Изучить функции и виды иллюстративной наглядности;
2.Охарактеризовать психолого-возрастные особенности подростков, учет которых необходим при обучении монологической речи;
3.Описать особенности работы с иллюстративным материалом при обучении монологической речи на уроках иностранного языка;

Содержание

Введение 3
Глава 1. Роль наглядности в обучении иностранным языкам 7
1.1. Функции иллюстративной наглядности и критерии ее отбора 7
1.2. Виды иллюстративной наглядности и их характеристика 12
Глава 2. Методические аспекты обучения подростков монологической речи на уроках иностранного языка 15
2.1.Обучение монологической речи на уроках иностранного языка 15
2.2. Учет психолого-возрастных особенностей подростков при обучении монологической речи 21
2.3. Особенности работы с иллюстративным материалом при обучении монологической речи на уроках иностранного языка 24
Глава 3. Проектирование деятельности учителя по развитию навыков монологической речи на среднем этапе обучения иностранному языку с использованием иллюстративной наглядности
3.1. Диагностика сформированности навыков монологической речи у учащихся 7Г класса

3.2. Методическое пособие по использованию иллюстративного материала при обучении подростков монологической речи
34

Работа содержит 1 файл

диплом fomina.svetl2010@yandex.ru.doc

— 1.97 Мб (Скачать)

     Упражнения  данного методического пособия  обеспечивают учащимся возможность  развертывать сообщения, содержащие наиболее важную информацию по теме иллюстрации, кратко передавать содержание полученной информации, рассказывать о персонажах иллюстрации, их окружении, планах, обосновывая их намерения и поступки, выражать свое отношение к содержанию иллюстраций и выстраивать монологические высказывания в рамках ситуации.

      Пособие привлекательно тем, что помогает организовать работу в быстром темпе, создавая условия для освоения учащимися речевых реакций на объект действительности через учебные ситуации, созданные с помощью наглядности.

     Таким образом, иллюстративная наглядность  в данном методическом пособии выступает  средством овладения учащимися  ситуативной обусловленностью речи благодаря созданию естественных условий  для проявления коммуникативной  функции языка.  
 
 

 

    Раздел 1. Традиции Великобритании

I. Задания для развития умения составлять монолог- описание

Exercise 1

a) Look at the card and say what holiday is represented.

Choose the objects that are illustrated in the picture

Pumpkin                  Bike                   Cat

                  Phone                   Broom

Magician            Small witch             Wizard      

 

b) Match the objects and their colour

Cat Green
Broom Orange
Pumpkin Black
Grass Brown
 

c) Look at the picture again. Describe the girl on The Halloween Day.

 

Exercise 2

a) Look at the picture and say what it is.                                                            

Choose some adjectives which help you to describe the building.

Old           Modern          Gloomy

        Big             Beautiful

 

b) Look at the scheme and answer the following questions.

  • How many secret passages are there in the castle?
  • How many levels are there in the castle?
  • Where is a food store situated?
  • What rooms are situated on the lowest level?

c) Describe the castle using the picture and the scheme.  
 
 

II. Задания для развития умения высказывать эмоционально-оценочные суждения

Exercise 1

a) Look at the photos and say what holidays are represented on them.

b) Compare these holidays and say what they have in common and what differences there are between them.

Express your attitude to each kind of holidays.

Use the words from the box

I’m like … I’m not interested in …
I hate … It’s all the same to me
I’m fond of … I dislike …
 

c) Look at the photos again and choose the best and the worst kind of holiday for you. Explain your choice. 
 

Exercise 2

    a) Look at the table and answer the following questions.

Holidays Description Date Meal
Halloween Halloween activities include trick – or treating, wearing costumes, attending costume parties 31st of December Apples, nuts, pumpkins, melons, sweet
Easter The main and favorite Christians’  holiday, the victory of light from darkness In April Easter rabbit, color eggs, crossed rolls
Christmas Sending cards, decorating house, readying of gifts, letters to Father Christmas 25th of December Turkey, Christmas pudding,  Brussels sprouts, roasted parsnips.
A. Rabbit

B. Ghost

C. Santa

D. Pumpkin

E. Spider

F. Deer

G. God

  • What holiday is celebrated in April?
  • What is the traditional Christmas meal?
  • What people usually do in Halloween?
 

b) Look at the table again and decide what the symbols of each holiday are.

c) What holiday do you like best and why? 
 
 
 
 
 
 
 

    III. Задания для развития умения разворачивать монолог – повествование

Exercise 1

a) Look at the picture and choose the best title to the story.

 

b) Say a few words about the main characters of the story.

c) Look at the picture again and make up a story. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Exercise 2

a) Look at the collage and say what holiday is celebrated.

                     B 
     

    A                                                                         C

     
     

     

                  E                                                                   D 
     
     
     
     

b) Each part of the collage tells what happened to Mike on Halloween day. Put the parts of the collage in the order the moments of  Mike’s Halloween day took place.

c) Using the collage tell about Mike’s Halloween day. Use the following plan.

In the morning …
Then …
After that ..
Finally …
 
 
 
 

    Раздел 2. Хотели бы Вы поехать в Британию?

I. Задания для развития умения составлять монолог- описание

Exercise 1

a) Look at the photo of a Scott and choose the most suitable adjectives describe his costume.

Checked            Bright             Striped
        Traditional             Carnival
 

b) Match the items of his costume objects with their definitions.

Kilt A ceremonial knife
Bagpipes Pockets on the Scottish kilt
Sporran Traditional dress of  men and boys
“Skeen doo” A musical instrument
 

c) Look at the photo again and describe the traditional costume of a Scott to your partner. 
 
 

Exercise 2

a) Look at the map. Answer the following questions:

  • What oceans? Seas and channel are the UK washed by?
  • What is the capital of Great Britain?
  • In what parts is the UK divided into?
  • What is the capital of each part of the UK?

 

b) Look at the map again. Describe the geographical position of the UK to your partner. Use the map to illustrate your description 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

II. Задания для развития умения высказывать эмоционально-оценочные суждения

Exercise 1

a) Look at the pictures and say what types of holidays they illustrate.

 

b) Compare the given types of holidays and say what they have in common and what differences there are between them.

Express your attitude to each kind of holidays. Use the words from the tool box.

am not interested in               like             hate

              I am fond of               enjoy

        dislike                    it is all the same to me

 

c) Look at the photos again and choose the best and the worst kind of holiday for you. Explain your choice. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Exercise 2

a) Look at the map and the information. Answer the following questions:

  • Where are Linen Hall and Cave Hill situated?
  • What city is famous for its red buses?
  • What is “the home” of FC Everton?
  • In what city is there the famous bell “Old Tom”?
  • What city is famous for its five Scotland’s National Galleries?
London
Will host the 2012 Summer Olympics

There are four World Heritage Sites:

  • the Tower of London, 
  • the historic settlement of Greenwich,
  • the Royal Botanic Gardens,
  • the Palace of Westminister

Royal Park of Hyde Park

Big Ben

Red buses

Liverpool
FC Everton and FC Liverpool

Albert Dock

Merseyside Maritime

The Anglican Cathedral

Mathew Street (Beatles)

Oxford
Christ Church

“Old Tom”

Magdalena College

Bodleian Library

Ashmolean Museums of  Art and Archaeology

Edinburg
National Gallery of Scotland

The Royal Observatory

National War Museum

Five Scotland’s National Galleries

Belfast
RMS Titanic

Donegal Square

Linen Hall

Cave Hill

Belfast Castle

 
 
 

b) Use the map to plan your route. Choose the three cities which you are interested in. Explain your choice. 
 
 
 
 

Exercise 3

a) What kinds of travelling are illustrated on the picture?

 

b)  Express your attitude to each kind of travelling. What are the advantages and disadvantages of each kind of travelling? Express your opinion.

c) Imagine that your friend would like to tour to Britain. Help him to choose the best way of travelling through Britain. Explain your position using the words from the tool box.

I think …

I am sure …

I don’t think ...

To my mind…

In my opinion…

On the one hand … on the other hand …

 
 
 

    III. Задания для развития умения разворачивать монолог – повествование

Exercise 1

15/07
14.00 Arrive to London
16.00 Sightseeing tour
16/07
10.00-12.00 Free time
13.00 Lunch at a restaurant
14.00 Excursion to the Tower, Big Ben, London Bridge
17/07
11.00 Trip to Oxford, sightseeing tour
20.00 Concert in London’s Wimble Stadium
18/07
10.00 Breakfast at hotel
11.00 Bus leaves for airport
 

a) Look at the touring information. What ways of travelling do you think people should use to visit these cities?

b) Imagine that you are a guide. Tell the group about the tour. Use the touring information.

c) Imagine that you are a tourist guide. Tell about the most memorable event that happened to you and your group on tour. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Информация о работе Использование иллюстративной наглядности для развития навыков монологической речи у подростков