Автор: Пользователь скрыл имя, 05 Января 2011 в 21:46, курсовая работа
Цель:
Проектирование деятельности учителя по использованию иллюстративной наглядности для развития навыков монологической речи подростков.
Задачи:
1.Изучить функции и виды иллюстративной наглядности;
2.Охарактеризовать психолого-возрастные особенности подростков, учет которых необходим при обучении монологической речи;
3.Описать особенности работы с иллюстративным материалом при обучении монологической речи на уроках иностранного языка;
Введение 3
Глава 1. Роль наглядности в обучении иностранным языкам 7
1.1. Функции иллюстративной наглядности и критерии ее отбора 7
1.2. Виды иллюстративной наглядности и их характеристика 12
Глава 2. Методические аспекты обучения подростков монологической речи на уроках иностранного языка 15
2.1.Обучение монологической речи на уроках иностранного языка 15
2.2. Учет психолого-возрастных особенностей подростков при обучении монологической речи 21
2.3. Особенности работы с иллюстративным материалом при обучении монологической речи на уроках иностранного языка 24
Глава 3. Проектирование деятельности учителя по развитию навыков монологической речи на среднем этапе обучения иностранному языку с использованием иллюстративной наглядности
3.1. Диагностика сформированности навыков монологической речи у учащихся 7Г класса
3.2. Методическое пособие по использованию иллюстративного материала при обучении подростков монологической речи
34
Упражнения данного методического пособия обеспечивают учащимся возможность развертывать сообщения, содержащие наиболее важную информацию по теме иллюстрации, кратко передавать содержание полученной информации, рассказывать о персонажах иллюстрации, их окружении, планах, обосновывая их намерения и поступки, выражать свое отношение к содержанию иллюстраций и выстраивать монологические высказывания в рамках ситуации.
Пособие привлекательно тем, что помогает организовать работу в быстром темпе, создавая условия для освоения учащимися речевых реакций на объект действительности через учебные ситуации, созданные с помощью наглядности.
Таким
образом, иллюстративная наглядность
в данном методическом пособии выступает
средством овладения учащимися
ситуативной обусловленностью речи
благодаря созданию естественных условий
для проявления коммуникативной
функции языка.
Раздел 1. Традиции Великобритании
I. Задания для развития умения составлять монолог- описание
Exercise 1
a) Look at the card and say what holiday is represented.
Choose the objects that are illustrated in the picture
Pumpkin
Bike
Cat
Phone Broom Magician Small witch Wizard |
b) Match the objects and their colour
Cat | Green |
Broom | Orange |
Pumpkin | Black |
Grass | Brown |
c) Look at the picture again. Describe the girl on The Halloween Day.
Exercise 2
a) Look at
the picture and say what it is.
Choose some adjectives which help you to describe the building.
Old
Modern Gloomy
Big Beautiful |
b) Look at the scheme and answer the following questions.
c) Describe
the castle using the picture and the scheme.
II. Задания для развития умения высказывать эмоционально-оценочные суждения
Exercise 1
a) Look at the photos and say what holidays are represented on them.
b) Compare these holidays and say what they have in common and what differences there are between them.
Express your attitude to each kind of holidays.
Use the words from the box
|
c) Look at
the photos again and choose the best and the worst kind of holiday for
you. Explain your choice.
Exercise 2
a) Look at the table and answer the following questions.
Holidays | Description | Date | Meal |
Halloween | Halloween activities include trick – or treating, wearing costumes, attending costume parties | 31st of December | Apples, nuts, pumpkins, melons, sweet |
Easter | The main and favorite Christians’ holiday, the victory of light from darkness | In April | Easter rabbit, color eggs, crossed rolls |
Christmas | Sending cards, decorating house, readying of gifts, letters to Father Christmas | 25th of December | Turkey, Christmas pudding, Brussels sprouts, roasted parsnips. |
A. Rabbit
B. Ghost C. Santa D. Pumpkin E. Spider F. Deer G. God |
|
b) Look at the table again and decide what the symbols of each holiday are.
c) What holiday
do you like best and why?
III. Задания для развития умения разворачивать монолог – повествование
Exercise 1
a) Look at the picture and choose the best title to the story.
b) Say a few words about the main characters of the story.
c) Look at
the picture again and make up a story.
Exercise 2
a) Look at the collage and say what holiday is celebrated.
B
A
E
b) Each part of the collage tells what happened to Mike on Halloween day. Put the parts of the collage in the order the moments of Mike’s Halloween day took place.
c) Using the collage tell about Mike’s Halloween day. Use the following plan.
In the morning … |
Then … |
After that .. |
Finally … |
Раздел 2. Хотели бы Вы поехать в Британию?
I. Задания для развития умения составлять монолог- описание
Exercise 1
a) Look at the photo of a Scott and choose the most suitable adjectives describe his costume.
|
b) Match the items of his costume objects with their definitions.
Kilt | A ceremonial knife |
Bagpipes | Pockets on the Scottish kilt |
Sporran | Traditional dress of men and boys |
“Skeen doo” | A musical instrument |
c) Look at
the photo again and describe the traditional costume of a Scott to your
partner.
Exercise 2
a) Look at the map. Answer the following questions:
b) Look at
the map again. Describe the geographical position of the UK to your
partner. Use the map to illustrate your description
II. Задания для развития умения высказывать эмоционально-оценочные суждения
Exercise 1
a) Look at the pictures and say what types of holidays they illustrate.
b) Compare the given types of holidays and say what they have in common and what differences there are between them.
Express your attitude to each kind of holidays. Use the words from the tool box.
am not interested
in
like
hate
I am fond of enjoy dislike it is all the same to me |
c) Look at
the photos again and choose the best and the worst kind of holiday for
you. Explain your choice.
Exercise 2
a) Look at the map and the information. Answer the following questions:
London |
Will
host the 2012 Summer Olympics
There are four World Heritage Sites:
Royal Park of Hyde Park Big Ben Red buses |
Liverpool |
FC
Everton and FC Liverpool
Albert Dock Merseyside Maritime The Anglican Cathedral Mathew Street (Beatles) |
Oxford |
Christ
Church
“Old Tom” Magdalena College Bodleian Library Ashmolean Museums of Art and Archaeology |
Edinburg |
National
Gallery of Scotland
The Royal Observatory National War Museum Five Scotland’s National Galleries |
Belfast |
RMS
Titanic
Donegal Square Linen Hall Cave Hill Belfast Castle |
b) Use the
map to plan your route. Choose the three cities which you are interested
in. Explain your choice.
Exercise 3
a) What kinds of travelling are illustrated on the picture?
b) Express your attitude to each kind of travelling. What are the advantages and disadvantages of each kind of travelling? Express your opinion.
c) Imagine that your friend would like to tour to Britain. Help him to choose the best way of travelling through Britain. Explain your position using the words from the tool box.
I think …
I am sure … I don’t think ... To my mind… In my opinion… On the one hand … on the other hand … |
III. Задания для развития умения разворачивать монолог – повествование
Exercise 1
15/07 | |
14.00 | Arrive to London |
16.00 | Sightseeing tour |
16/07 | |
10.00-12.00 | Free time |
13.00 | Lunch at a restaurant |
14.00 | Excursion to the Tower, Big Ben, London Bridge |
17/07 | |
11.00 | Trip to Oxford, sightseeing tour |
20.00 | Concert in London’s Wimble Stadium |
18/07 | |
10.00 | Breakfast at hotel |
11.00 | Bus leaves for airport |
a) Look at the touring information. What ways of travelling do you think people should use to visit these cities?
b) Imagine that you are a guide. Tell the group about the tour. Use the touring information.
c) Imagine
that you are a tourist guide. Tell about the most memorable event that happened to you and
your group on tour.