Педагогика ғылымдарының кандидаты ғылыми дәрежесін алу үшін дайындалған диссертацияның

Автор: Пользователь скрыл имя, 11 Сентября 2013 в 21:24, автореферат

Описание работы

Зерттеу жұмысының өзектілігі. Бүгінгі таңда қазақ халқы ғасырлар тоғысында тәуелсіз мемлекетке айналып, өзінің қоғамдағы саяси, әлеуметтік-экономикалық, мәдени-білім парадигмасы жүйесін әлемдік өркениет үлгісінде дамытуда. Өйткені кез келген жаңа тәуелсіз мемлекеттің рухани даму үрдістерінің өзіндік ерекшеліктері болады. Бұл ерекшеліктер оның аумағында тұрған халықтардың бүгінгі өмірінен туындайды, оның тарихи сабақтастығы және салт-дәстүрімен айқындалады. Сондай-ақ оның өткен өмірі із-түзсіз жоғалып кетпейді, ұлттық санада, халықтық идеяда, мәдени-әлеуметтік және құндылықтар жүйесінде белгілі ретпен жинақталады. Міне, сол ғасырлар қойнауында қорытылып, жинақталып қалыптасқан қазақ халқына тән ұлттық білімнің озық, өнегелі үлгілерін оқыту бүгінгі білім жүйесіне қажет те пайдалы мәселе. Қазақстанның әлемдік білім беру кеңістігіне қосылуы халықаралық талаптарға сай жоғары білім алудың құрылысына өзгерістер, жаңалықтар енгізуге, оқытудың кредиттік жүйесіне негізделген мамандарды дайындауға қажеттілікті туғызды.

Работа содержит 1 файл

kenjebaeva.doc

— 424.00 Кб (Скачать)

        Цель исследовательской работы. Разработать эффективную методику преподавания дисциплины «Казахская диалектология»  на основе модульных технологий в вузах с кредитной системой обучения.

       Задачи исследовательской работы: определить педагогическую эффективность использования технологии модульного обучения, учитывая   цели, задачи, особенности новой технологии;

      - разработать  учебно-методический комплекс обучения  дисциплины по модульным технологиям;

     - разработать дидактико-методическое обеспечение учебного процесса в соответствии с модульной технологией обучения;

     - разработать  классификацию и систематизацию  методов обучения по модульным  технологиям; 

     - показать  эффективные пути освоения дисциплины с помощью модульных технологий;

     - предложить  и доказать эффективность методических  работ, способствующих повышению  творческих способностей студентов,  обучающихся по кредитной технологии, формированию навыков, соответствующих  требованиям времени. 

 Основная идея исследования. Обучение казахской диалектологии по модульным технологиям  на факультетах филологии в высших учебных заведениях позволяет глубоко изучить отрасли языкознания на научной основе, освоить литературные нормы языкового общения, способствует эффективному  использованию слов- диалектов  в художественной литературе.

      Теоретико-методологическая  основа  исследования. Теоретико-методологическую основу исследования составили научные достижения   теории  лингвистики, педагогики, психологии, труды и учебники по научно-методическому исследованию.

Методы исследования. Были использованы такие методы как изложение, описание, сравнение, систематизация, анализ, контроль, заключение,  анкетирование, использование технических средств.

Научная новизна исследования:

        1.Определены требования, предъявляемые к обучению дисциплины

 « Казахская диалектология» на основе  модульных технологий.

  1. Выявлены методические основы обучения дисциплины    «Казахская диалектология» через модульные технологии среди студентов филологических факультетов в высших учебных заведениях, обучающихся по кредитной системе.
  2. Определены принципы обучения «Казахской диалектологии», в соответствии с требованиями кредитной системы, материалы помещены в блочную систему  и указаны методы  их использования

  4. Предложена методологическая  основа обучения  дисциплины «Казахская диалектология»  по модульной технологии:

а) подготовлены и практически  применены учебные комплексы  по обучению «Казахской диалектологии» через модульную технологию (модульная программа, силлабус, рабочая программа, учебно-методические пособия, учебное пособие, наглядные пособия) ;

б) систематизированы  творческие задания, применяемые в  обучении «Казахской диалектологии» через  модульные технологии;

       5. Определены эффективные методы выполнения самостоятельных работ и  оптимальные пути контроля и оценки знаний студентов в процессе обучения  «Казахской диалектологии»  по модульным технологиям.

Теоретическая значимость результатов исследования: полученные научные выводы и заключения пополнят теоретическую базу методики преподавания дисциплины «Казахская диалектология». Обучение казахской диалектологии по  модульным технологиям дает возможность студентам получить научно-теоретические знания, содействует формированию профессиональной компетенции, способствует самообразованию личности.

Практическая  ценность результатов исследования: результаты исследования способствуют дальнейшему развитию казахской диалектологии и повышению уровня преподавания  дисциплины в высших учебных заведениях, колледжах.

Предложенные в работе методы обучения могут быть использованы  в колледжах, в высших учебных  заведениях.

Положения, выносимые  на защиту:

● Обучение дисциплины  «Казахская  диалектология» на основе модульных технологий  дает возможность студентам глубоко освоить диалектологию,  способствует формированию мировоззрения, освоению навыков работы со словарями;

 ● Обучение дисциплины  «Казахская  диалектология» по модульной технологии  развивает поисково-исследовательские навыки студента посредством самостоятельного получения знаний;

●  формируются субъектные качества  личности студента, способного оценить возможности слов-диалектов  в обогащении литературного языкового  фонда;

● наряду с овладением научных основ дисциплины «Казахская диалектология», посредством модульной технологии, формируется личность с установившимися профессиональными компетенциями.

Апробация и  внедрение результатов исследования осуществлялось на факультете филологии Казахского национального педагогического университета имени Абая, Жаркентском гуманитарно-техническом колледже Панфиловского района  Алматинской области.

Обсуждение  и публикация исследовательской  работы. Результаты научного исследования были опубликованы в республиканских научно-педагогических,  методических иданиях. По материалам исследования опубликовано 1 учебное пособие, 14 публикаций.

Объем и структура  диссертации. Диссертация состоит из введения, двух глав, заключения, списка использованной литературы и приложения.

                                                  Resume

The author`s abstract  of   the   dissertation   for  the  degree   of  candidate  of  

                      pedagogical   sciences  on   speciality 

13.00.02 – Theory  and   methodology   of  training   and  education     (Kazakh  language   in  primary, secondary  and  educational   system)

 

                       Kenzhebayeva    Guldariga   Merekebaikyzy

 

Methods  of  teaching  in   higher   educational   school     of   the  discipline  «The  Kazakh   dialectology»   on  the  basis   of  module     technologies

 

   The  actuality   of  the  research. Without  introduction  to  the  system  of  the  education  of  the  country  modern  technologies  of  studying, the    knowledgeable, comprehensive       intelligent   specialist   cannot  be  prepared. The  mastering     of  new  technologies  influence  favorably     on   the    formation   of  intellectual, professional, humane, spiritual, civil   make –up  of  the teacher, favor  the  self-realization  and  effective   development  of  the  educational -  training   process.

       It  is  necessary        the   further  treatment   of  the  theory  of  the  module  training   and   following    from  this  the   scientific   means  of  cognition  of  the  form  and  methods   of  teaching  being  responsible  for  the  responsibilities  of  modern , new  quality      for  the  translation of    specific  features   teaching  of  the  discipline  «The  Kazakh   dialectology». The  creation  of   the   appropriate  scientific means  permits   to  secure  the  possibility   of  real  use  of  the   high  potential  of  module  training   in  teaching     Kazakh  dialectology.

         The   treatment   of   the    conceptual   basis   of   the  module  training   in  the   within  the  limits   of    training   the  discipline   «The  Kazakh   dialectology»  is  the   objective  necessity  of  nowadays. In  the  process   of  training   of  philologists   to  the  discipline     «The  Kazakh   dialectology»   in  the   universities  appears    not  only    the  necessity   of  professional   competency  to  the  students,  but  also  the   vocabulary    stock        of  the  training  and   mind   enriches  on  the  basis  of   introduction  of  module  technologies. The  above  mentioned  problems  give  the  possibility   to  define  the  actuality   of    our  research.

    The  object  of  the  research:  the  process   of  the  training  the  discipline   «The  Kazakh   dialectology»   on  the   faculties   of  philology  in higher  educational   schools   in  module   organizations.

    The  subject  of   the  research: the  theoretical – methodological   basis, securing     the   maximal   effectiveness  of  training   of  the  discipline  «The  Kazakh   dialectology»    on  the  faculties   of  philology  in  higher   educational  schools  on  the  basis  of  using  the   technologies  of  module    training.

   The   hypothesis   of  the  research:  the  hypothesis  of  the  research   is   formed  on  the   confirmation  that   the   effectiveness  of  the  training   of  the  discipline  «The  Kazakh   dialectology»   is  secured, if  the   training   process   will  be   organized  in  accordance  with   technology  of  module   training  -  usage  of  the  main   rules   of  training   linguistics    through    module  technologies, by  means   of   linguistic   connection -  reading, listening, clearing  up, explanation, writing.The   students   get   knowledge   in  accordance   with   new   module   and   paradigm   of  knowledge  -  the  mental   outlook  of  the  student   and   the   vocabulary   stock  enrich   on  this  formation   of  the  module.

    The  aim  of  the  research. to   treat   the  effective   methods  of  training   of   the   discipline   «The Kazakh   dialectology»    on  the  basis   of  the  modular   technologies   in  the  universities   with   credit  system   of   training.

     The  objectives     of  the  research   work: to  define  the  pedagogical   effectiveness   of   using   the technologies   of  module     training   including  aims, tasks, the  peculiarities   of   new   technologies;

-to  treat   the    educational – methodical  complex   of   teaching   disciplines   by   modular   technologies;

- to   treat  didactical –  methodical   security   of  educational   process  in  accordance   with   module     technology   of  training;

- to   treat   the  classification   and  systematization  of  the  methods  of  training  by  module    technologies;

- to  reveal    the  effective   ways  of   mastering   disciplines   with  the  help  of  module     technologies;

-to   propose  and  prove   the   effectiveness   methodical   works   promoting   in  improvement   of    the   creative   abilities  of  the  students  studying   by  the  credit   technologies, forming   skills  according   to  the  requirements   of  the  time.

    The  main   idea  of  the  research: The  training  of  the   Kazakh   dialectology   by   module    technologies   on  the  faculties   of  philology  in  higher  educational   schools   permits  to  study   the   spheres   of  the   linguistics deeply  on  the  scientific   basis, to   master  the  literary   norms  of   linguistics  connection, to   promote   the  effective   usage  of  the  words -  dialects   in  belles – lettres.

     The   theoretical -  methodological   basis  of   the   research. The  theoretical -  methodological   basis  of   the   research   is composed     by  the  scientific   achievements   of  the  theory  of  linguistics, pedagogy, psychology, works  and textbooks   in   scientific – methodical   research.

   The   methods   of  the  research. The  following   methods  are  used: exposition,

description, comparison, systematization, analysis, control, conclusion, questionnaire, the   usage  of  technical   means.

   The   scientific  novelty  of  the  research:

1. The  requirements   presenting   to  the  training   of  the  discipline  of   «The  Kazakh   dialectology»    are   defined   on  the  basis  of  module    technologies.

2. The  methodical   basis   of  training   the   discipline «The  Kazakh   dialectology»   is  exposed   through  the  module   technologies   among   the   students   of   philology   faculties  in  higher   educational   schools   studying   in  credit   system.

3. The   training   principles   of   «The  Kazakh   dialectology»    are   defined  in  accordance  with   the   requirements  of  credit   systems, the  materials   are  established   in      block   system  and    revealed    the  methods  of  their   usage.

4. The   methodological   basis   of   training  the  discipline   «The  Kazakh   dialectology»    is  proposed  by  module     technology:

a) the   educational  complex  in   training   «The  Kazakh   dialectology»     is  prepared  and   used   practically   through  the  module    technology  (the  module program, syllabus, the  working  program, the   educational – methodical   textbooks, textbooks, visual   aids  textbooks);

b) the   creative   objectives  are   systematized  applying   in  the  training  «The  Kazakh   dialectology»    through   module    technologies;

5. The  effective   methods  of  fulfillment  of   independent  works  and  optimal   ways  of   control  and   evaluation   of   the  knowledge   of  the  students  are  defined    in  the  process   of   training     «The  Kazakh   dialectology»    in  module   technologies.

    The  theoretical   significance   of  the  results   of  the  research: the  received   scientific   inferences  and  conclusions  fulfill     the   theoretical   basis   of  the  methods  of   training   discipline   «The  Kazakh   dialectology». The  training   «The  Kazakh   dialectology»     in   module    technology   gives   the  possibility   to  get   the  scientific – theoretical  knowledge   to  the  students,  assist   in  the  formation   of  professional   competence, self –education  of   the  individual.   

   The   practical   value  of  the  result  of  the  research: the  results  of  the  research  assist  in  further  development   of  the  Kazakh   dialectology   and   improvement   of  the  degree  of  training  of  the  discipline  in  higher   educational   schools, colleges. The  methods   of  training  proposed   in  the  work  can  be  used   in  colleges, in  higher   educational  schools.

   The  following  statements   are  carried   out  for  defense:

  • The  training  of  the  discipline   «The  Kazakh   dialectology»  on  the  basis  of   modular   technologies   gives  the  possibility   to  master   the  dialectology  deeply   to  the  students, assist   in  formation    of  worldview, to  master  the  skills  of  work  with  dictionaries;
  • The  training  of  the   discipline   «The  Kazakh   dialectology»   in  modular   technology  develops  searching – research  of  skills  of  the   student  by  means  of   independent   getting   knowledge;
  • The  subjective  qualities  of  the  personality  of  the   students  are  formed,

capable  in  evaluating   the  possibility  of  words – dialects  in  enrichment of   literary   linguistic   fond;

  • The  personality   is   formed   with  the   establishment   professional   competences   on  a level  with  mastering   the  scientific  basis  of  the   discipline   «The  Kazakh   dialectology»  by   means   of   modular   technologies;

The  approbation   and   introduction  of  the   results   of  the  research   

are  realized   on  the   faculties   of   the   philology  of    Kazakh  national  pedagogical  university   named  after   Abai, Zharkent   humanitarian – technical  college  of  Panfilov   district     of  Almaty   region.

    The  discussion  and   publication   of  the  research   work. The  results   of  the    scientific    research   were  published  in  republic   scientific – pedagogical, methodical   publications. 1  educational   textbook, 14  publications   are  published   on   the   research  materials.

     The  volume  and  structure   of  the  dissertation. The  dissertation   consists   of  an   introduction, two   parts, conclusion, the  lists  of  references  and   application.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кенжебаева   Гүлдариға   Мерекебайқызы

 

«ЖОҒАРЫ ОҚУ  ОРЫНДАРЫНДА «ҚАЗАҚ ДИАЛЕКТОЛОГИЯСЫ» ПӘНІН МОДУЛЬДІК ТЕХНОЛОГИЯ АРҚЫЛЫ ОҚЫТУ»

 

13.00.02 – Оқыту және  тәрбиелеу теориясы мен әдістемесі 

(бастауыш, орта және жоғары білім беру жүйесіндегі қазақ тілі)

 

Педагогика ғылымдарының кандидаты

 ғылыми дәрежесін  алу үшін дайындалған диссертациясының

 

АВТОРЕФЕРАТЫ

Информация о работе Педагогика ғылымдарының кандидаты ғылыми дәрежесін алу үшін дайындалған диссертацияның