Автор: Пользователь скрыл имя, 11 Сентября 2013 в 21:24, автореферат
Зерттеу жұмысының өзектілігі. Бүгінгі таңда қазақ халқы ғасырлар тоғысында тәуелсіз мемлекетке айналып, өзінің қоғамдағы саяси, әлеуметтік-экономикалық, мәдени-білім парадигмасы жүйесін әлемдік өркениет үлгісінде дамытуда. Өйткені кез келген жаңа тәуелсіз мемлекеттің рухани даму үрдістерінің өзіндік ерекшеліктері болады. Бұл ерекшеліктер оның аумағында тұрған халықтардың бүгінгі өмірінен туындайды, оның тарихи сабақтастығы және салт-дәстүрімен айқындалады. Сондай-ақ оның өткен өмірі із-түзсіз жоғалып кетпейді, ұлттық санада, халықтық идеяда, мәдени-әлеуметтік және құндылықтар жүйесінде белгілі ретпен жинақталады. Міне, сол ғасырлар қойнауында қорытылып, жинақталып қалыптасқан қазақ халқына тән ұлттық білімнің озық, өнегелі үлгілерін оқыту бүгінгі білім жүйесіне қажет те пайдалы мәселе. Қазақстанның әлемдік білім беру кеңістігіне қосылуы халықаралық талаптарға сай жоғары білім алудың құрылысына өзгерістер, жаңалықтар енгізуге, оқытудың кредиттік жүйесіне негізделген мамандарды дайындауға қажеттілікті туғызды.
Цель исследовательской работы. Разработать эффективную методику преподавания дисциплины «Казахская диалектология» на основе модульных технологий в вузах с кредитной системой обучения.
Задачи исследовательской работы: определить педагогическую эффективность использования технологии модульного обучения, учитывая цели, задачи, особенности новой технологии;
- разработать
учебно-методический комплекс
- разработать дидактико-методическое обеспечение учебного процесса в соответствии с модульной технологией обучения;
- разработать
классификацию и
- показать
эффективные пути освоения
- предложить
и доказать эффективность
Основная идея исследования. Обучение казахской диалектологии по модульным технологиям на факультетах филологии в высших учебных заведениях позволяет глубоко изучить отрасли языкознания на научной основе, освоить литературные нормы языкового общения, способствует эффективному использованию слов- диалектов в художественной литературе.
Теоретико-методологическая основа исследования. Теоретико-методологическую основу исследования составили научные достижения теории лингвистики, педагогики, психологии, труды и учебники по научно-методическому исследованию.
Методы исследования. Были использованы такие методы как изложение, описание, сравнение, систематизация, анализ, контроль, заключение, анкетирование, использование технических средств.
Научная новизна исследования:
1.Определены требования, предъявляемые к обучению дисциплины
« Казахская диалектология» на основе модульных технологий.
4. Предложена методологическая основа обучения дисциплины «Казахская диалектология» по модульной технологии:
а) подготовлены и практически применены учебные комплексы по обучению «Казахской диалектологии» через модульную технологию (модульная программа, силлабус, рабочая программа, учебно-методические пособия, учебное пособие, наглядные пособия) ;
б) систематизированы творческие задания, применяемые в обучении «Казахской диалектологии» через модульные технологии;
5. Определены эффективные методы выполнения самостоятельных работ и оптимальные пути контроля и оценки знаний студентов в процессе обучения «Казахской диалектологии» по модульным технологиям.
Теоретическая значимость результатов исследования: полученные научные выводы и заключения пополнят теоретическую базу методики преподавания дисциплины «Казахская диалектология». Обучение казахской диалектологии по модульным технологиям дает возможность студентам получить научно-теоретические знания, содействует формированию профессиональной компетенции, способствует самообразованию личности.
Практическая ценность результатов исследования: результаты исследования способствуют дальнейшему развитию казахской диалектологии и повышению уровня преподавания дисциплины в высших учебных заведениях, колледжах.
Предложенные в работе методы обучения могут быть использованы в колледжах, в высших учебных заведениях.
Положения, выносимые на защиту:
● Обучение дисциплины «Казахская диалектология» на основе модульных технологий дает возможность студентам глубоко освоить диалектологию, способствует формированию мировоззрения, освоению навыков работы со словарями;
● Обучение дисциплины «Казахская диалектология» по модульной технологии развивает поисково-исследовательские навыки студента посредством самостоятельного получения знаний;
● формируются субъектные
качества личности студента, способного
оценить возможности слов-
● наряду с овладением научных основ дисциплины «Казахская диалектология», посредством модульной технологии, формируется личность с установившимися профессиональными компетенциями.
Апробация и внедрение результатов исследования осуществлялось на факультете филологии Казахского национального педагогического университета имени Абая, Жаркентском гуманитарно-техническом колледже Панфиловского района Алматинской области.
Обсуждение и публикация исследовательской работы. Результаты научного исследования были опубликованы в республиканских научно-педагогических, методических иданиях. По материалам исследования опубликовано 1 учебное пособие, 14 публикаций.
Объем и структура диссертации. Диссертация состоит из введения, двух глав, заключения, списка использованной литературы и приложения.
Resume
The author`s abstract of the dissertation for the degree of candidate of
pedagogical sciences on speciality
13.00.02 – Theory and methodology of training and education (Kazakh language in primary, secondary and educational system)
Kenzhebayeva Guldariga Merekebaikyzy
Methods of teaching in higher educational school of the discipline «The Kazakh dialectology» on the basis of module technologies
The actuality of the research. Without introduction to the system of the education of the country modern technologies of studying, the knowledgeable, comprehensive intelligent specialist cannot be prepared. The mastering of new technologies influence favorably on the formation of intellectual, professional, humane, spiritual, civil make –up of the teacher, favor the self-realization and effective development of the educational - training process.
It is necessary the further treatment of the theory of the module training and following from this the scientific means of cognition of the form and methods of teaching being responsible for the responsibilities of modern , new quality for the translation of specific features teaching of the discipline «The Kazakh dialectology». The creation of the appropriate scientific means permits to secure the possibility of real use of the high potential of module training in teaching Kazakh dialectology.
The treatment of the conceptual basis of the module training in the within the limits of training the discipline «The Kazakh dialectology» is the objective necessity of nowadays. In the process of training of philologists to the discipline «The Kazakh dialectology» in the universities appears not only the necessity of professional competency to the students, but also the vocabulary stock of the training and mind enriches on the basis of introduction of module technologies. The above mentioned problems give the possibility to define the actuality of our research.
The object of the research: the process of the training the discipline «The Kazakh dialectology» on the faculties of philology in higher educational schools in module organizations.
The subject of the research: the theoretical – methodological basis, securing the maximal effectiveness of training of the discipline «The Kazakh dialectology» on the faculties of philology in higher educational schools on the basis of using the technologies of module training.
The hypothesis of the research: the hypothesis of the research is formed on the confirmation that the effectiveness of the training of the discipline «The Kazakh dialectology» is secured, if the training process will be organized in accordance with technology of module training - usage of the main rules of training linguistics through module technologies, by means of linguistic connection - reading, listening, clearing up, explanation, writing.The students get knowledge in accordance with new module and paradigm of knowledge - the mental outlook of the student and the vocabulary stock enrich on this formation of the module.
The aim of the research. to treat the effective methods of training of the discipline «The Kazakh dialectology» on the basis of the modular technologies in the universities with credit system of training.
The objectives of the research work: to define the pedagogical effectiveness of using the technologies of module training including aims, tasks, the peculiarities of new technologies;
-to treat the educational – methodical complex of teaching disciplines by modular technologies;
- to treat didactical – methodical security of educational process in accordance with module technology of training;
- to treat the classification and systematization of the methods of training by module technologies;
- to reveal the effective ways of mastering disciplines with the help of module technologies;
-to propose and prove the effectiveness methodical works promoting in improvement of the creative abilities of the students studying by the credit technologies, forming skills according to the requirements of the time.
The main idea of the research: The training of the Kazakh dialectology by module technologies on the faculties of philology in higher educational schools permits to study the spheres of the linguistics deeply on the scientific basis, to master the literary norms of linguistics connection, to promote the effective usage of the words - dialects in belles – lettres.
The theoretical - methodological basis of the research. The theoretical - methodological basis of the research is composed by the scientific achievements of the theory of linguistics, pedagogy, psychology, works and textbooks in scientific – methodical research.
The methods of the research. The following methods are used: exposition,
description, comparison, systematization, analysis, control, conclusion, questionnaire, the usage of technical means.
The scientific novelty of the research:
1. The requirements presenting to the training of the discipline of «The Kazakh dialectology» are defined on the basis of module technologies.
2. The methodical basis of training the discipline «The Kazakh dialectology» is exposed through the module technologies among the students of philology faculties in higher educational schools studying in credit system.
3. The training principles of «The Kazakh dialectology» are defined in accordance with the requirements of credit systems, the materials are established in block system and revealed the methods of their usage.
4. The methodological basis of training the discipline «The Kazakh dialectology» is proposed by module technology:
a) the educational complex in training «The Kazakh dialectology» is prepared and used practically through the module technology (the module program, syllabus, the working program, the educational – methodical textbooks, textbooks, visual aids textbooks);
b) the creative objectives are systematized applying in the training «The Kazakh dialectology» through module technologies;
5. The effective methods of fulfillment of independent works and optimal ways of control and evaluation of the knowledge of the students are defined in the process of training «The Kazakh dialectology» in module technologies.
The theoretical significance of the results of the research: the received scientific inferences and conclusions fulfill the theoretical basis of the methods of training discipline «The Kazakh dialectology». The training «The Kazakh dialectology» in module technology gives the possibility to get the scientific – theoretical knowledge to the students, assist in the formation of professional competence, self –education of the individual.
The practical value of the result of the research: the results of the research assist in further development of the Kazakh dialectology and improvement of the degree of training of the discipline in higher educational schools, colleges. The methods of training proposed in the work can be used in colleges, in higher educational schools.
The following statements are carried out for defense:
capable in evaluating the possibility of words – dialects in enrichment of literary linguistic fond;
The approbation and introduction of the results of the research
are realized on the faculties of the philology of Kazakh national pedagogical university named after Abai, Zharkent humanitarian – technical college of Panfilov district of Almaty region.
The discussion and publication of the research work. The results of the scientific research were published in republic scientific – pedagogical, methodical publications. 1 educational textbook, 14 publications are published on the research materials.
The volume and structure of the dissertation. The dissertation consists of an introduction, two parts, conclusion, the lists of references and application.
Кенжебаева Гүлдариға Мерекебайқызы
«ЖОҒАРЫ ОҚУ ОРЫНДАРЫНДА «ҚАЗАҚ ДИАЛЕКТОЛОГИЯСЫ» ПӘНІН МОДУЛЬДІК ТЕХНОЛОГИЯ АРҚЫЛЫ ОҚЫТУ»
13.00.02 – Оқыту және
тәрбиелеу теориясы мен
(бастауыш, орта және жоғары білім беру жүйесіндегі қазақ тілі)
Педагогика ғылымдарының кандидаты
ғылыми дәрежесін
алу үшін дайындалған
АВТОРЕФЕРАТЫ