Инфлуенца мотивацией асупра атинжерий сукчесулуй ын ынвэцэмынт ла студенць

Автор: Пользователь скрыл имя, 09 Февраля 2013 в 23:55, курсовая работа

Описание работы

Актуальность исследования определяется современными объективными требованиями, предъявляемыми к профессионализму специалистов с высшим образованием, высвечивая проблему профессионального самоопределения современного студента. Цель исследования: изучить особенности мотивации к профессиональной деятельности практического психолога у студентов I курса, их взаимосвязь с индивидуально-психологическими свойствами и характеристиками личности. Объект исследования: процесс профессиональной деятельности на контингенте испытуемых – студентах первого и пятого курсов.

Содержание

Ынтродучере………………………………...3-5 паж.
Капитолул I :Мотивация ынвэцэрий.
1.1 Концепций женерале але мотивацией ынвэцэрий………………………………….6-10 паж.
1.2 Структура ши формеле мотивационале……………………………11-20 паж.
1.3 Мотивеле принчипале але активитэций атинжерий сукчесулуй ын ынвэцэмынт а студенцилор………….21-23 паж.
Капитолул II :Черчетаря мотивацией атинжерий сукчесулуй ын ынвэцэмынт ла студенць.
2.1 Организаря ши метода черчетэрий………………………………...24-26 паж.
2.2 Интерпретаря резултателор черчетэрий….………………………………..27 паж.
Ыкеере……………………………………..…28 паж.
Библиографие:……………………………… 29 паж.

Работа содержит 1 файл

КУРСАВАЯ - 402.docx

— 53.62 Кб (Скачать)

-    нивелул де  интеграре: се реферэ ла посибилитатя  де идентификаре ши експримаре  вербалэ а мотивулуй. Екзистэ  ситуаций ын каре мотивул есте  клар конштинетизат ши се деслансязэ  активитэциле семнификативе пентру  сатисфачеря луй. Сынт ши ситуаций  ын каре мотивеле ау о детерминаре  инконштиентэ атыт ын активаре  кыт ши ын сатисфачеря лор,  аша кум се ынтымплэ ын казул  компортаментелор аберанте –  лапсусурь, тикурь, ш. а.

Ка формэ конкретэ де манифестаре  ши операре, мотивул аре ун ефект  женерализат, пунынд ынтрегул систем ал персоналитэций ынтр-о ипостазэ релационал-функционалэ  ноуэ, ачея де оринтаре,

експлораре ши идентификаре а модалитэцилор де сатисфачере  а 

стэрий де нечеситате активате. Де аич резултэ ши функцииле ындеплините  де мотив:

-    функция де  деслансаре: констэ ын деблокаре  ши активаря чентрилор де командэ,  ефекторь каре асигурэ прегэтиря  ши пунеря ын акциуне а верижелор  мотории ши секреторий ын ведеря  сатисфачерей стэрий де нечеситате, фие кэ есте ворба де о  требуинцэ биоложикэ, фие де  уна де ордин спиритуал. Пентру  продучеря ачестей функций есте  нечесар ка интенситатя мотивулуй  сэ депэшяскэ о анумитэ валоаре  – праг. Ку кыт интенситатя  ва фи май маре, ку атыт ши  форца де деслансаре а мотивулуй  ва фи май мааре. Дар, орькыт  де путерникэ ар фи форца  мотивулуй, ачаста поате фи  блокат, фие прин меканизмеле  де апэраре а еулуй (З. Фрэйд)  фие прин амынаре, конштиентизаре.

-    функция де  оринтаре – дирекционаре: констэ  ын чентраря компортаментулуй  ши активитэций пе ун обьектив  ануме. Пентру а-шь атинже ефектул  реглатор – адаптатив, акциуня  спечификэ                                                                                                 требуе ориентатэ спре ун анумит  скоп спечифик; де асеменя, еа  требуе организатэ ын пашь  спечифичь, импликынд актив прочеселе  когнитиве ши волитив – афективе.

-    функция де  сусцинере ши енержизаре: констэ  ын менцинеря ын актуалитате  а компортаментулуй деслансат  пынэ ла сатисфачеря стэрии  де нечеситате. Ын виртутя ачестей  функций се асигурэ елибераря  де енержие динколо де моментул  деслансэрий акциуней. Функция де  сусцинере - енержизаре а мотивулуй  се лягэ атыт де латура  луй  кантитативэ, кыт ши де семнификация  мотивулуй пентру субьект. Астфел, ла ом, организаря сферей мотивационале  се реализязэ ну нумай дупэ  форца сау интенситатя енержетикэ  а мотивелор, чи ши дупэ о  дименсиуне валорикэ, сочио –  културалэ, требуинцеле примаре  фиинд субордонате челор секундаре,  добындите.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2 Структура ши формеле мотивационале.

Дин пункт де ведере женетик:се делимитязэ доуэ типурь де мотивацие:

Мотивация ыннэскутэ сау  примарэ аре ла базэ зестря инстинктуалэ ку каре се наште орьче репрезентант ал уней спечий. Инстинктул репрезинтэ база материалэ а-л унуй компортамент.

Дупэ Х.Пьерон, инстинктул аре урмэтоареле карактеристичь:

а) актул инстинктив е  штпгые, спечиализат ла уна дин  черинцеле спечией респективе (алиментарэ, де репродучере ш.а.).

б) модалитэциле де компортамент инстинктив сынт ынскрисе ын багажул  еридитар ал идивидулуй, чея че атраже дупэ сине о информитате деосибитэ  а инстинктулуй ын кадрул ачелеяш  спечий. 

в) одатэ деслансат де ун стимул спечифик, инстинктул се дерулязэ ка о активитате унитарэ, континуэ.

К.Лорензо, консидерэ кэ орьче  активитате инстинктуалэ поате фи дескомпусэ ын доуэ верижь сукчесиве ши ануме:  компортаментул де апетенцэ-фазэ де кэутаре  се дуче ла гэсиря деслэнсэторулуй; актул  консумэтор сау актул ефектор  инстинктив ын сенс стрикт. Дакэ компортаментул анималелор есте детерминат ынтр-о  мэсурэ де зестре инстинктуалэ, ын казул  омулуй компортаментул инстинктуал  есте супус контролулуй инстанцелор  супериоаре психиче, инфлуенцелор сочиале  ши едукэрий. О парте дин компортаментеле  мотивацией примаре сынт функционале  ынсэ де ла наштере ши еле ынчитэ компортаментеле спечифиче де сатисфачере, яр алтеле се активязэ ын мод аутомат, о датэ ку ыннаинтаря индивидулуй  спре стадииле кореспунзэтоаре де дезволтаре ши матуризаре биоложикэ. Сатисфачеря  мотивелор примаре девине облигэторие  пентру асигураря суправецуирей  ши функционэрий нормале а омулуй ка систем виу.

Мотивация добындитэ  сау секундарэ: есте спечификэ омулуй ши се конституе, ын функцие де спечификул фиекэруй индивид, пе паркурсул дезволтэрий сале онтоженетиче. Дой

факторь сынт консидераць  есенциал пентру формаря ачестей  структурь мотивационале:

а) ун фактор де ордин интерн, легат де крештеря градулуй де комплекситате  структурал – функционалэ а креерулуй  каре, пе де о парте, дуче ла о инверсаре рапортулуй динтре експериенца идивидуалэ ши че-а де спечие ын прочесул адаптэрий ын фавоаря челей де ынтый, яр пе де алтэ парте, асигурэ меканизме апте пентру реализаря функциилор психиче де нивел супериор, де тип конштиент прин каре се асигурэ формуларя ши стабилиря де семнификаций пентру феноменеле екстериоаре, кыт ши пентру проприиле кондуите.

б) а-л дойля фактор есте де ордин екстерн – аре ын ведеря комплекситатя медиулуй сочиал ын каре трэеште ши се дезволтэ персоналитатя  уманэ. Астфел, о датэ ку дезволтаря сочиетэций апар тот май мулте  соличитэрь ла нивелул индивидуулуй, сочилитэрь каре се трансформэ трептат  ын требуинце интериоаре (астфел есте ынтру тотул адевэрат кэ сочиетатя  креазэ невоиле ла нивелул омулуй; ну не-ам нэскут ку невоя де-а авя  телефон мобил, де а комуника прин mail, тоате ачестя сынт продусул еволуцией умане). Пентру ка адаптаря ши интеграря ын медиул сочио-културал сэ се реализезе ла нивел оптим, девине облигаторие реструктураря сферей мотивационале, прин формуларя унор ной мотиве каре сэ детермине модуларя компортаментелор ын рапорт ку семнификацииле ноилор ситуаций, екзистенцей валорий. Спре деосибире де мотивация примарэ, каре девине сочиализатэ ши културализатэ нумай суб аспектул модулуй де сатисфачере, мотивация секундарэ есте сочиализатэ ын ынсэшь структура ши концинутул сэу интерн. Пе де алтэ парте, ын тимп че мотивация примарэ ну-шь модификэ структура ши формеле де манифестаре ын курсул еволуцией историче, мотиваций секундарэ куноаште ун прочес де перманентэ еволуцие, добындинд концинут ши форме ной, пе мэсура диверсификэрий концинутурилор медиулуй сочио-културал, а тимпурилор де релаций интерперсонале, а формелор де

активитате. Ын тимп че мотивация  примарэ ну презинтэ вариаций

семнификативе де ла ун индивид  ла алтул, мотивация секундарэ девине путерник персонализатэ, конфигурация ши модул сау 

конкрет де интеграре контрибуинд  ынтр-о мэсурэ хотэрытоаре ла детерминаря  уничитэций персоаней.

Ын системул персоналитэций, интеграря мотивационалэ се фаче дупэ принчипиул иерархизэрий, потривит кэруя, нивелуриле май векь дин пункт  де ведере женетик се субордонязэ  функционал челор май ной; астфел мотивация примарэ се субордонязэ  прин ранг ши импортанца мотивацией секундаре.

 Доуэ класификэрь але  структурилор мотивационале с-ау  импус ши сынт май куноскуте:

Класификаря луй Х.Мюрей, ел а идентификат ун шир де требуинце  фундаментале:

-   требуинце де супунере  – де супортаре пасивэ а  акциуней форцелор екстерне, де  критичь ши де кэутаре ын  комплачеря  дуререй, боалэ.

-   требуинца де реализаре:  де-а ынвинже обстаколеле ши  де-а обцине перформанце супериоаре, де-а се ынтрече пе сине ынсушь  ши де-а манипула организаря  обьектелор физиче, фиинце сау  идей.

-   требуинца де афилиере: де апропиере ши коопераре  ку чейлалць оамень, де-а кыштига  афекциуня челор дин жур.

-   требуинца де  агресиуне: де рэзбунаре, де-а  рэспунде прин форца атакурилор  дин екстериор. 

-   требуинца де-а  фи аутоном: де-а фи либер,  де ну се супуне нормелор  импусе ку форца, де-а фи  нонконформист. 

-   требуинца де контраре: де-а ынлэтура о умилире прин  стопаря акциуний, де-а штерже  о дезонораре прин акциуне.

- требуинца де апэраре:  де аскундере сау жустификаре  а грешелелор, а ешекурилор.

-   требуинца де деференцэ:  де-а адмира ши сусцине ун  супериор,  де-а прецуи, де-а онора. 

-  требуинца де доминаре: де-а инфлуенца ши дерижа кондуита  алтора прин сужестие, седукцие.

-   требуинца де-а  ынлэтура рэу: дуреря, боала.

-   требуинца де-а  евита ситуацииле неплэкуте: ынгустаря  акциуней дин кауза фричий  де ешек.

-  требуинца де екзистенцэ  сочиалэ: де-а аккорда симпатие  ши а сатисфаче невоиле алтуя  афлат ын неказ. 

-   требуинца де ордине: де организаре, де курэцение.

- требуинца луидикэ: де-а  кэута релаксаре прин жок, глуме,  веселие. 

- требуинца де режекцие: де ынлэтураре а лукрурилор, а  персоанелор. 

-   требуинца де сензуалитате: де-а кэута плэчерь сензуале.

-  требуинца де секс: де-а култива релаций еротиче,  де-а авя контакт сексуал. 

-   требуинца де-а  фи ажутат: де-а авя невоиле  сатисфэкуте де алтул, де-а  фи протежат, юбит, консолат.

-   требуинца де ынцележере: интересул де-а куноаште, де-а  спекула, де-а анализа.

Класификаря луй А. Маслоу, ауторул пропуне о теорие а  мотивелор де дефичит ши а мотивелор  де крештере. Ел сусцине кэ ын курсул дезволтэрий спечифиче а копилэрией, есте импортант ка импулсуриле де базэ сэ фие сатисфэкуте, астфел, ынкыт  копилул сэ поатэ фи май тырзиу либер, сэ адапте  мотиве май пуцин  егочентриче. Астфел ун копил, каре аре  суфичиенцэ де хранэ, ынгрижире, секуритате ши драгосте, ел ну аре невое пе мэсура че креште сэ фие обседат де требуинцеле  де базэ. Се ва симци ын сигуранцэ  ши де ачея ва путя атинже скопурь супериоаре. Дакэ а куноскут сатисфакция импулсурилор де базэ ши де сикуритате ел поте толера ултериор ын вяцэ о фрустраре а  ачелорашь импулсурь 

мулт май ушор декыт  о персоанэ а кэрей ынтряга  персоналитате есте аксатэ пе требуинце  каре ну ау фост ничодатэ сэтисфэкуте  ын мод адекват. Мотивиле крештерей  дук ла аутореализаре. Ачест кончепт  аре меритул де-а индика индивидуалитатя  ултима а мотивацией: фиекаре персоналитате  есте диферитэ де тоате 

челелалте ши каутэ сэ-шь менцинэ интегритатя ши сэ-шь реализезе 

проприул дестин. Моделул  мотивационал «пирамидал» купринде:

- требуинце физиоложиче:  невоя де хранэ, де одихнэ, де  сексуалитате.

-  требуинце де секуритате: невоя де сигуранца екзистенциалэ,  де секуритате емоционалэ, професионалэ, сочиалэ, релационалэ.

- требуинце сочиале: де  апартененцэ ши адезиуне, де идентификаре  афективэ ши ун груп сау  о категорие сочиалэ, де-а фи  мембру а уней фамилий ши  де-а авя о фамилие. 

-  требуинце афективе: де-а юби ши де-а фи юбит, де-а фи акчептат, невоя де аутореспект  ши аутопрецуире.

-  требуинце когнитиве:  невоя де-а шти, де-а куноаште, де-а ынвэца, де-а експлоара.

-   требуинце естетиче: невоя де ордине, де симетрие, де армоние.

- требуинце де реализаре  ши аутореализаре: де-а обцине  перформанце ыналте ын активитатя  каре фаче обьектул идеалулуй  сэу, де-а контрибуи ын мод  проприу ши орижинал ла атинжеря  унор обьективе профессионале  сау сочиале.

А.Маслоу, ынтродуче ноциуня  де мета-мотивацие пентру а експлика меканизмеле мотивационале ла персоанеле армониоасе, конштиенте де сине. Ачастэ мета-мотивацие кондуче ла максимализаря  потенциалулуй проприу, ла крештеря ши дезволтаря психикэ. Атунч кынд ачесте мета-невой ну сынт сатисфэкуте, апаре  мета-патоложия.

Мета-мотивация ши мета-патоложия  ау кытева аспекте, аша ка:

-   невоя де адевэр  ши де ынкредере, счептичизм, кинизм.

-   бунэтате ши урэ,  репулсие, дезгуст.

-   фрумусеце ши вулгаритате,  липсэ де симц артистик.

- унитате ши интегритате,  тендинца де дезинтеграре а  персоналитэций.

- вивачитате ши роботизаре, липса емоциилор, сэрэчия вьеций  психиче.

-    невоя де трансченденцэ  ши тендинца де а гынди ын  екстреме, визиуне симплистэ асупра  вьеций.

- уничитате ши пердеря  симцулуй индивидуалитэций, а сентиментулуй  проприу Еу.

-    перфекциуне ши  пердеря сперанцей.

-    нечеситате ши  хаос, липсэ де предиктибилитате.

- комплетитудине ши финалитате, ынчетаря демерсулуй де ориентаре  спре скоп, егоизм.

-    ордине ши инсекуритате, пердеря сперанцей, тендинца де-а  фи перманент ын гардэ.

-    жустицие ши  дрептате, неынкредере, тямэ.

-    симплитате ши  комлекситате инутилэ, конфузие.

- богэцие интериоарэ ши  тоталитате, депресие, пердеря интересулуй  пентру луме ши вяцэ.

-    невоя де ушуринцэ  ши обосялэ, ынкордаре, рижидитате.

- требуинца лудикэ ши  депресие, липсэ де умор, липсэ  де ентузиазм.

- ауто-суфичиенцэ ши тендинца  де-а пуне респонсабилитатя пе  сяма челорлалць.

-    невоя де семнификацие  ши липсэ де сенс.

Дупэ импортанца ши семнификация реглаторие:

физиоложиче сау психоложиче, атыт ла нивелул унор субсистеме партикуларе, кыт ши ла нивелул системулуй глобал ал персоналитэций.

Канон, а фолосит терменул де «Мотивеле хомеостатиче - сынт легате де менцинеря унор екилибре хомеостатик» пентру а дескрие ынчеркэриле  прин каре организмул урмэреште пэстраря екилибрулуй филозофик, ын чуда тутурор  скимбэрилор интерне сау екстерне. Ун екземплу де мотвацие хомеостаикэ  есте фоамя. Организмул рекуноаште ситуация ын каре, пентру а-шь менцине греутатя сау пентру а суправецуй, требуе сэ рекургэ ла апортул алиментар, яр ачест фапт декланшязэ компортаментул карактеристик: хрэниря.

Екзистэ ши посибилитатя де-а  продуче абертаций компортаментале  кум сынт супр а-сау субалиментация (дукынд, ын казул оаменилор ла анорексие  сау булимие).

 Мотивеле де крештере  ши дезволтаре: сынт интеграте  ши активате ын кадрул стадиилор  био ши психожениче. Акциуня  мотивелор де 

Информация о работе Инфлуенца мотивацией асупра атинжерий сукчесулуй ын ынвэцэмынт ла студенць