Автор: Пользователь скрыл имя, 14 Февраля 2013 в 01:33, курсовая работа
Целью данной работы является разработать методику взаимосвязанного обучения чтению и говорению.
Следующие задачи были поставлены для достижения цели:
раскрыть такие понятия как «чтение», «говорение», «монологическая речь», «диалогическая речь»;
подробно изучить чтение и говорение;
подробно разобрать основные виды чтения;
изучить характеристику монологической и диалогической речи;
рассмотреть цели и задачи взаимосвязанного обучения;
показать приемы взаимосвязанного обучения чтению и говорению;
разработать комплекс упражнений для взаимосвязанного обучения чтению и говорению.
Введение………………………………………………………………………… 3
Чтение как вид речевой деятельности……………………………………... 5
1.1Виды чтения……………………………….…………………………........... 8
Ознакомительное чтение ………………………………...……………… 9
Изучающее чтение……………………………………………………….. 11
Поисковое чтение………………………………………………............... 13
2 Говорение как вид речевой деятельности….…………………….………... 15
2.1Особенности монологической речи…………………………………........ 18
2.2Особенности диалогической речи………………………………….…… 20
3 Взаимосвязанное обучение чтению и говорению...……………………... 24
3.1 Цели и задачи ………………………….……………………………........ 25
3.2 Методы и приёмы……………………. ……………………..…...……….. 27
3.3Комплекс упражнений для взаимосвязанного обучения чтению и говорению………………………………………………………………....……. 31
Заключение……………………………………………………………………. 36
Список использованных источников………………………………………... 38
2.The niece, a very self-possessed young lady of 15, told Mr Nuttel an extremely amusing story about her aunt which entertained him greatly. Mr Nuttel had never heard such a marvellous one.
3.Framton didn't believe a single word the girl was cheerfully rattling on about her aunt. He immediately realized she was making fun of him.
4.Mr Nuttel was a strong and healthy young gentleman, never moping, and he avoided talking about illnesses, so he endeavoured to say something curious which would duly flatter Mrs Sappleton and her niece.
5. Mrs Sappleton
persuaded Mr Nuttel to chant her favourite song "Bertie, why do
you bound?" and after that she considered Framton the most extraordinary
man she had ever met in her life.
Exercise 4
Answer the following questions:
l.Why wasn't "Mr Nuttel met by Mrs Sappleton herself when he arrived at her house?
2.Who met him? What kind of person was Mrs Sappleton's niece?
3.When did the niece start to tell Framton Nuttel her aunt's tragedy? Do you remember her voice and the atmosphere in the room?
4.What kept Mr Nuttel worrying throughout his conversation with Mrs Sappleton? Do you find him a likable figure in this situation?
5.Why was it a chill shock of fear to Framton when he saw three figures walking across the lawn towards the window? Find the words conveying Framton's emotional state and reaction.
6. Can you prove that the young lady was very good at inventing stories and did it artistically?
7.Whom do you find the situation in the story dramatic to? And comic? Why?
Exercise 5
Discussion
l.Give a character sketch of a) Framton Nuttel; b) the niece.
2.Retell the text a) as it is; b) as Mrs Sappleton; c) as the niece.
3.Describe Mr Nuttel's feeling from the first minute in the house of Mrs Sappleton to the last one. Do you pity him?
4.Do you approve people making fun of anybody? When and why? Express your opinion.
Также можно использовать такие упражнения как:
Эти и многие другие упражнения могут использоваться для взаимосвязанного обучения чтению и говорению. Какие упражнения использовать при взаимосвязанном обучении, зависит только от преподавателя и от содержания текста, а также от целей, которых хочет добиться преподаватель.
Информация о работе Взаимосвязанное обучение чтению и говорению