Шпаргалка по "Педагогике"

Автор: Пользователь скрыл имя, 07 Марта 2013 в 13:54, шпаргалка

Описание работы

Работа содержит ответы на вопросы по дисциплине "Педагогика".

Работа содержит 1 файл

шпоры по речи))).docx

— 120.99 Кб (Скачать)

4.)семантизация лексики (раскрытие значений новых слов, уточнение и расширение значений уже известных слов в опред контексте через сопоставление, подбор синонимов).

Содержание словарной  работы усложняется от одной возрастной группы к другой.

Усложнение в содержании программы словарной работы можно проследить в трех следующих направлениях:

1.   Расширение словаря ребенка на основе ознакомления с постепенно увеличивающимся кругом предметов и явлений.

2.   Введение слов, обозначающих качества, свойства, отношения, на основе углубления знаний о предметах и явлениях окружающего мира.

3.   Введение слов, обозначающих элементарные понятия, на основе различения и обобщения предметов по существенным признакам.

Эти три направления словарной  работы имеют место во всех возрастных группах и прослеживаются на разном содержании: при ознакомлении с объектами  и явлениями природы, предметами материальной культуры, явлениями общественной жизни и т. д.

 

26. Понятие звуковой  культуры речи. Задачи формирования  звуковой культуры речи в разных  возрастных группах

Звуковая культура речи –  понятие достаточно широкое, оно  включает в себя фонетическую и орфоэпическую  правильность речи, выразительность  ее и четкую дикцию.

Воспитание звуковой культуры предполагает (задачи):

формирование правильного  звукопроизношения и словопроизношения, для чего необходимо развитие речевого слуха, речевого дыхания, моторики артикуляционного аппарата;

2.      воспитание орфоэпически правильной речи – умения говорить согласно нормам литературного произношения. Орфоэпические нормы охватывают фонетическую систему языка, произношение отдельных слов и групп слов, отдельных грамматических форм. В состав орфоэпии входит не только произношение, но и ударение, т.е. специфическое явление устной речи. Русский язык обладает сложной системой разноместного и подвижного ударения;

3.      формирование выразительности речи – владение средствами речевой выразительности предполагает умение пользоваться высотой и силой голоса, темпом и ритмом речи, паузами, разнообразными интонациями. Замечено, что ребенок в повседневном общении владеет естественной выразительностью речи, но нуждается в обучении произвольной, осознанной выразительности при чтении стихов, пересказе, рассказывании;

4.      выработка дикции – отчетливого, внятного произношения каждого звука и слова в отдельности, а также фразы в целом;

5.      воспитание культуры речевого общения как части этикета.

в младшем дошкольном возрасте больше внимания уделяется формированию навыков правильного произношения звуков, развитию речевого слуха; в  старшем возрасте — выработке  четкой дикции, развитию интонационных  средств выразительности, совершенствованию  фонематического восприятия.

 

27.  Понятие грамматического  строя речи, задачи и содержание  грамматической работы

Грамматический строй  языка — система единиц и правил их функционирования в сфере морфологии, словообразования и синтаксиса.

В работе над формированием  грамматического строя речи можно  выделить следующие направления: предупреждать  появление у детей грамматических ошибок, особенно в трудных случаях  морфологии и словообразования, эффективно исправлять ошибки, существующие в  речи детей, совершенствовать синтаксическую сторону речи, развивать чуткость и интерес к форме своей  речи, содействовать грамматической правильности речи окружающих ребенка  взрослых. 
В соответствии с этим можно наметить (в общей форме) основные задачи работы на каждом возрастном этапе. 
В младшем и среднем возрасте главное внимание обращается на усвоение морфологической стороны речи: согласование слов, чередование звуков в основах, образование сравнительной степени прилагательных. Детям помогают осваивать способы словообразования существительных суффиксальным способом, глаголов — с помощью приставок. В старших группах, помимо этого, идет совершенствование, усложнение синтаксиса детской речи, запоминание единичных форм, исключений морфологического порядка, усвоение способов словообразования всех частей речи, в том числе причастий. В этот период важно формирование ориентировки ребенка на звуковую сторону слов, воспитание интереса и критического отношения к образованию словоформ, стремление к правильности своей речи, умение исправить ошибку, потребности узнавать грамматические нормы.

 

28.Понятие связной  речи. Значение 

дете д.в. яркое проявление коммуникативной функции языка. Она сопровождается жестами, мимикой, интонацией. Речь неполная, сокращенная, присутствует разговорная лексика, простые и сложные, бессоюзные предложения, кратковременное предварительное  обдумывание используются шаблоны  и клеше, речь непроизвольна и  реактивна развив ум необход для  монол речи. .Монологическая речь – это связанное логически-построенной высказывание, протек относительно долго по времени, не рассчитанное на немедленную реакцию слушателя. Для монолога характерна литературная лексика, развернутость, логическая завершенность, синтаксическая оформленность.( - целостность - структурное оформление - связность между предлож и частями монолога;- объем высказывания, плавность).

 На начальных этапах  развития речи малыша сначала  учат понимать слово,затем произвольно  повторять его при восприятии  предмета и ,наконец, с помощью  вопросов, ингр добиваются чтобы  реб. Употребил слово в осмысленной  ситуации.Речь реб раннего возраста  ситуативна по своему характеру  ;она отрывочна ,эксперементивна.  Такая речь содержит звукоподражание  ,жесты, мимику  и понятна только  в конкретной ситуации..Затем  постепенно речь становится связной  , контекстной .Раньше всего дети  переходят к связному изложению  в рассказах спокойного ,повествовательного  характера .В передаче событий  ,вызвавших яркие эмоционал. Переживания  ,ребенок дольше задерживается  на ситуативно-экспрессивном изложении.Итак, от знаковой и коммуникативной  функций общения к планированию  и регулированию своих действий  – так развиваются функции речевой деят-ти реб. К концу дош. возраста реб . Овладевает основными формами устной речи ,присущими взрослым. 
контектсная речь – содер понятно всем окружщим, раскрывается самим контекстом (развернутое изложение). Ситуативная речь – содержание м.б. понято собеседникам если он был в этой ситуации или нахся в конкрет момент.

 

29.Диагностика речевого развития речи детей как средство оптимизации процесса овладения родным языком (Ф. Даскалова, Л. Гурович, О.С. Ушакова).

Психолого-педкая диагностика – область психолокой науки, разрабщая методы распознания и измерения индивидуально-психологкийх особенй Лти. Диагностика психкого развития – обследование челка с целью определения индивидх особенй его развития. Цель психолого-педкой диагностики – контроль за ходом развития для послед коррекции выявленных отклонений. Психкие методы – позволют при помощи относитно кратких испытаний опредть сравнителй уровень развития реб (соответ сред уровню для детей данной возрастной категории или отклонения ту или в др сторону.) Диагностика – комплекс методик для точного определения уровня (равз речи) достигнутого реб. Диагностика разв речи – споб определяя уровня и особентей разв речи детей. На равз речи детей оказывает влияние много факторов и вычленять особенности разв речи бывает оч сложно. Разработка диагностики велась в 2 направлениях: 1. учеными разработались методики направле на интеллект разв детей (оценивали разв речи как один из показателей интеллект разв) этим занимались психологи.2. исследование собственной речи детей, отделх её сторон (особенности словаря, грамат строй языка, структура речев высказываний, звукопроизношение) после этого поиск и разработка комплексных диагностик, чтобы получить представления о всех сторонах разв речи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30.Фактары маўленчага развіцця чалавека (Р.Львоў):

  1. станоўчых эмоцый à актыўнасць маналога.
  2. патрэбы ў эмацыянальным кантакце з блізкім чалавекам.
  3. фізіялагічнага развіцця органаў маўлення і слыха, органаў артыкуляцыі, маўленчых цэнтраў мозга.
  4. практыка маўлення – аўдзіраванее, слуханне 3-4 гадзіны ў дзень.
  5. патрэба ў змястоўных зносінах.
  6. развіццё інтылекта.
  7. наяўнасць граматычнага моўнага ассяроддзя.
  8. моўная актыўнасць дзяцей.

 

31..Узбагачэнне  слоуника пры першапач.азнаямленни.Гэта группа заняткау адпавядае I напрамку слоун.работы(увядзенне новых слоу на аснове пашырэння ведау дзяцей аб навакольных прадметах, бб зьявах грамад. жыцця.Агульным у методыцы гэтых заняткау зьяул-цца арган-цыя успрым-ня прадметау, зъяу у цэлым, аддзяленне их ад тых, што спадарожничаюць.)Арганиз. назиранни и мэтавыя прагулки: накираваны на пазнанне, удакладненне и замацаванне ведау аб наваколли. Назиранни могуць быць непрацяглыми або працяглыми. Як самаст.занятки назиранни праводзяць у малод.и сяр.группах. Назиранни у стар.узросце праводзяцца у штодзенным жыцци. Экскурсии-агляды: праводзяцца у межах дзиц.сада с падгрупай дзяцей.Аутар – Цихеева. У час правядзенняэкск.-аглядай неабходна заахвочваць актыуную пазнавальную дзейнасць.Можна увесци гульнявых персанажау, яким дзеци паказваюць рэчы, адказваюць на их пытанни.Дэманстарцыя прадметау, дзеяння з ими: да гэтых заняткау далучаюцца гульни-занятки тыпу «Пакладзем ляльку спаць». Падобныя занятки праводзяцца у группах ранняга, малодшага и часткова сяр.узросту. Асн.мэта – увесци у мауленне дзяцей назвы прадметау и дзеянняу з ими. Дзеци вучацца назираць, вылучаць истотныя прыкметы: частки цэлага, асабл-ци прадмета, яго прызначэнне. Патрабаванни: пазнавальная дзейнасць дзяцей павинна быць апасродкавана практыч.задачами и абапирацца на гульнявыя прыемы. Абавязковае выкарыстанне нагляднасци.Дэманстарцыя карцин: выкарыстоуваюцца прадметныя и сюжэтныя карцины. Патрабаванни: карцина павинна быць графична граматная, праудзива адлюстроуваць рэальную рэчаиснасць: правильна перадаваць колер, форму, кампазицыю. Карцину уносиць перад заняткам. У пачатку заняткау часцей за усе прымяняецца гутарка, у ходзе якой дзеци падводзяцца за зместу новай карцины. Вяликае месца адводзицца тлумачэнню новых слоу, параунанню их па сэнсу з ужо вядомыми словами. На занятках па азнаямленни з наваколлем дзеци не складаюць апавяданняу па карцине. Ужо знаемая  карцина затым выкарыст-цца на занятках па развицци маулення, дзе дзецям рапануюць скласци той ци иншы вид апавядання. Экскурсия праводзицца за межами дзиц.сада у сяр. и стар.группах . Гэта экскурсии на будауництва, аптэку, библиятэку. Змест экскурсии павинен адпавядаць праграме и интарэсам дзяцей. Занятки пачынаююца у групавым пакои, дзе дзецям паведамляюць мэту, задачы экскурсии, нагадваюць як трэба сябе паводзиць. Пры першапач.успрыманни абъектау трэба даць дзецям невяликую паузу для сузирання, абмену першыми уражаннями. Затым выхавацель актыуна кируе дзицячым успрыманнем.

 

 

32…Паглыбленне  ведау аб прадметах.Другая группа заняткау пдпавядае другому напрамку слоун.работы – увядзенне слоу на аснове паглыблення ведау аб прадметах и зъявах. Найбольш тыповыми для гэтай группы зъяуляюцца занятки па ознакамленни дзяцей с асабливасяцми прадметау, их якасцями и уласцивасцями, параунанни прадметау. Такия занятки праводзяцца у сяр. с таршых группах. У аснове методыки: арганизацыя актыуных абследавальницких дзеянняу дзяцей пры азнаямленни з асабл-цями прадметау, накираваных на вычляненне частак, якасцей, уласцивасцей, адносин у пэунай систэме. кирауництва даследчыми дзеяннями з дакладными указаннями выхавацеля аб тым, што павинна зрабиць дзиця, кааб вычляниць тую або иншую якасць, уласцивасць прадмета.Азнаямленне з якасцями и уласцивасцями прадметау: Якасци-тыя асабливасци прадмета, якия успрымаюцца органами пачуцця без парушення цэласнасци прадмета (цверды, мякки, халодны). Уласцивасци – тыя асабливасци прадмета, якия вычляняюцца у вынику парушэння цэласнасци прадмета (рвецца, бъецца, размкае.) Занятки па вычляненни якасцей и уласцивасцей прадметау маюць пэуную структуру. Звычайна яны пачынаююца з вычлянення якасци прадмета у працэсе той ци иншай дзейнасци. Затым ажыццяуляецца навучанне кожнага дзицяци даследчыцким дзеянням, вычляненню патрэбнай якасци прадмета. У заключэнни заняткау дзеци практыкуюцца у вылучэнни пэунай якасци у розных прадметах и у выкарыстанни у практыцы новых слоу. Параунанне прадметау: гэтыя занятки абапирюцца на сфармираваныя у дзяцей уменни бачыць частки, дэтали, вылучаць якасци, уласцивасци прадметау. Мэтай их у плане слоуникавай работы – фармираванне уменняу найбольш дакладна падбираць словы для характарыстыки асабливасцей прадметау. Важнай умовай эфектыунасци заняткау на параунанне прадметау зъяуляецца правильны пдбор нагляднасци. Прадметы, якия парауноуваюцца, павинны мець як агульныя, так и розныя прыкметы. Параунанне вядзецца у пэунай паслядоунасци: ал параунання прадметау у цэлым да вычлянення и параунання частак, дэталей. Прычым параунанне пачынаецца з вылучэння адрозенняу, што дзецям зауважыць лягчэй, а затым адзначаюцца падобныя прыкметы. Заканчваецца працэс параунання абагульненнем – вызначэннем адметных прыкмет кожнага прадемта.

 

 

33…Методыка  фармиравання видавых и радавых  паняццяу. Трэцця группа заняткау адпавядае трэцяму напрамку у змесце слоуникавай работы – увядзенне слоу абагульняючага характару на аснове фармиравання видавых и радавых паняццяу. Для заняткау гэтай группы Логинава вызначае наступныя палажэнни: занятки будуюцца на наглядным матэрыяле. Наборы прадметау павинны адрознивацца на неистотных пркметах и мець агульную прыкмету або группу их, что адпавядае зместу паняцця. Цэнтр.момантам методыки заняткау зъяуляецца навучанне дзяцей вылучэнню истотных прыкмет як асновы для адагульнення, на якой уводзицца слова, што абазначае паняцце. Замацаванне засвоенага паняцця и слова, что яго абазначае, ажыццяуляецца перш за усе шляхам аднясення прадметау да паняцця на аснове вызначэння истотная прыкметы. Адрозниваюць видавыя и радавыя паняцци. Видавыя – вузкия па абъему, яны абъядноуваюцб адзин вид прадметау. Родавыя – паняцци большага объему, якия уключаюць як састауныя частки видавыя паняцци (адзенне-сукенка, палито, куртка).Фармираванне видавых паняццяу. Гэтыя занятки праводзяцца з дзецьми 4 и 5 года жыцця.Структура заняткау: 1. Адбор прадметау пэунага прызначэння з группы прадметау, якая уключае и прадметы близких видау. Для гэтага ствараецца праблемная ситуацыя, у якой на першы план выступае прэзначэнне прадмета. 2. Вэзначэнне истотных агульных прыкмет прадметау, што складаюцьвидавое паняцце. 3. Стварэнне практычных ситуацый, у яких дзеци выбираюсь прадмет неабходны для рэализацыи пэунай задачы з группы прадметау аднаго виду. Фармираванне родавых паняццяу. Занятки гэтага виду праводзяцца у сяр.и стар.групах. Мэтта – абагульниць группу прадметау розных видау. Структура: 1. вылучэнне у прадметах усяго набору прыкмет, ужо знаёмых дзецям. Для гэтага им прапануецца 3-4 виды прадметау, якия адрозниваюцца па неистотных прыкметах. 2. навучанне дзяцей уменню аддзяляць истотныя для абагульнення прыкметы ад неистотных, абагульняць группу прадметау па истотных прыкметах и увядзенне адпаведнага слова. Гэта работа над паняццем.3. Практыванне дзяцей у падвядзенни видау прадметау пад паняцце на аснове улику истотных пыкмет. Для гэтай частки заняткау набор прадметау дапауняецца иншыми видами, якия уваходзяць у гэтае паняцце, и видами, якия зъяуляюцца близкими, але уваходзяць у иншыя паняцци. Далейшая работа над паняццями идзе па линии их дыферынцыравання.

34.Для ознакомл дет с явл обществ жизни и прроды  можно проводить такие занят как целев прогулки,экскурсии.

Целевые прг провод в ран  и мл возр.Объектами наблд явл:транспорт,улица  бульвр,парк,огород на участке д.с.

В ср гр с детьми провод экскурсии  поул города.Цедь экскурсий:дать детям  новое представл об окруж,уточнить системетизировать имеющ знания и на эт основе обогать словарь.Рекоменд проводить экск в одно и тоже время  года,больш мечто заним экскурсии  в природу,оно дает много интересного  для нблюдений и для развития словаря дет.

Встар возр осущ экскурсии  в школы библиот по улицам города на предприятия.

.Для ознакомл дет с явл обществ жизни и прроды  можно проводить такие занят как целев прогулки,экскурсии.

Целевые прг провод в ран  и мл возр.Объектами наблд явл:транспорт,улица  бульвр,парк,огород на участке д.с.

В ср гр с детьми провод экскурсии  поул города.Цедь экскурсий:дать детям  новое представл об окруж,уточнить системетизировать имеющ знания и на эт основе обогать словарь.Рекоменд проводить экск в одно и тоже время  года,больш мечто заним экскурсии  в природу,оно дает много интересного  для нблюдений и для развития словаря дет.

Встар возр осущ экскурсии  в школы библиот по улицам города на предприятия

 

 

35….Работа  над сэнсавым значэннем слова. Каб узбагациць як мауленчае, так и разумовае развицце дзяцей, трэба праводзиць мэтанакираваную работу над словам як структур.адзинкай мовы, вызначаючай уласцивасцю якой зъяуляецца семантычны змест, значэнне. З моуным паняццем слова дзеци знаёмяцца у сярэдняй группе. У старэйшых дашкольникау фармируюць уяуленне, што кожнае слова мае свае значэнне, у их слоуник уваходзяць спец.тэрмины «значэнне», «сэнс слова», «азначае», «значыць». зеци вучацца адказваць на пытанне «Што азначае слова?». Дзеци падводзяцца да разумення таго, што слова трэба ужываць дакладна па сэнсу, инакш атрымливаецца незразумела, нават смешна. Дашкаляты адказваюць на пытанни «Ци можна так сказаць? Як правильна сказаць?». У якасци займальнага матэрыялу выкарыстоуваюцца розныя небылицы, прачытаушы якия, выхавацель пытаецца, ци зауважыу хто у вершы недарэчнасць, тое, чаго не бывае. Дашкольники падводзяцца да разумення таго, что слова можа мець не адно, а некальки значэнняу. З гэтай мэтай дзецям даюцца заданни на падбор синонимау да таких словазлучэнняу, як напрыклад «свежы хлеб, свежы вецер, свежая кашуля». Дзецям прапануюць ситауцыи, у яких яны будуць падбираць синонимы и антонимы.У таких мауленчых ситуацыях дзеци практыкуюцца у правильным ужыванни слоу, словазлучэнняу, у выбары слоу, найбольш адпаведных дадзенай ситуацыи. Адначасова дзецям прапануецца заданни на складанне сказау СА словами-синонимами, антонимами, мнагазначными словами.Такия заданни фармируюць у дзяцей уменне сэнсава, дакладна злучыць словы, дыферэнцаваць значэнни синонимау и мнагазначных слоу. Карысна чытаць дзецям займальныя вершы СА словами, аднолькавыми па гучанни, але розными па сэнсу, мнагазначными словами, звяртаць увагу на синонимы и антонимы у мастацких творах. Работа над сэнсам слова садзейничае удасканаленню звязнага маулення, дзякуючы развиццю умення падбираць словы дакладна у адпаведнасци са зместам сваей думки.

Информация о работе Шпаргалка по "Педагогике"