Шпаргалка по "Истории права Беларусии"

Автор: Пользователь скрыл имя, 05 Сентября 2011 в 22:18, шпаргалка

Описание работы

Работа содержит ответы на вопросы по дисциплине "История права Беларусии".

Работа содержит 1 файл

Гістарычная навука ў сістэме гуманітарнай адукацыі8.docx

— 50.20 Кб (Скачать)

11)Культура  Беларусі ў XIV- першай палове XVIІ  ст.

идей  Возрождения. В этот период был расцвет  ренессансной культуры. взаимном обогащении культуры европейских стран, широком  изучении и использовании достижений периода античности, возникновении  сначала кирилличного, а затем  и латинско-польского книгопечатания, проникновении гуманистических  идей в культуру, определенной секуляризацией духовной жизни, распространении реформационных идей и движений. Представителем ренессансной культуры в Беларуси был первопечатник, гуманист и просветитель Франциск Скорина (около 1490 - около 1551 гг.). В центре его внимания была проблема общества и человека. В 1521 г. в Праге Ф. Скорина издал 23 библейские книги Ветхого Завета. В Вильно он организовал первую в Беларуси типографию и издал «Малую подорожную книжицу» и «Апостол».  Традиции Ф. Скорины были развиты поэтом-гуманистом Николаем Гусовским (около 1470 - 1533 гг.), прославившимся своим произведением «Песня о зубре Сымон Будны (около 1530 - 1593 гг.). Он впервые издал напечатанные на белорусском языке «Катехизис», «Об оправдании грешного человека перед богом», «Про светскую власть», «Новый завет». Василий Тяпинский (Он издал на церковнославянском и белорусском языках Евангелие. В предисловии к нему он обратился к белорусской знати с просьбой о духовной и материальной поддержке белорусской культуры. На процесс становления и развития белоруской архитектуры и изобразительного искусства повлияли лучшие достижения архитектуры и искусства западноевропейских стран. белорусские мастера создали самобытные памятники в готическом, романском стиле и стиле барокко. Образцом белорусской готики являются церкви оборонительного типа в Сынковичах, Мало-Можейкове, Супрасли, Заславле. Во 2 п XVI в. были построены культовые здания в традициях ренессанса (протестантский собор в Сморгони и костел в Несвиже). С конца XVI в. появляется борокко. В этом стиле итальянским архитектором Дж. М. Бернардини в Несвиже был построен иезуитский костел. В светской архитектуре появляются крепости-замки в Новогрудке, Лиде, Гродно, Мире и др. Их возникновение было вызвано необходимостью обороны. Наиболее активно развивалась иконопись. Характерными являются иконы «Матерь божья Замилованне», «Матерь божья Иерусалимская», «Матерь божья Смоленская» и др. С XV в. появляются произведения светской живописи в жанре портрета. Распространенным был и такой вид живописи, как книжная миниатюра - рисунок на страницах рукописей небольшого размера и тонкой техникой исполнения. Скульптурные произведения украшали церкви, костелы, дворцы феодалов. Таким образом, XIV - XVI вв. - это яркий и самобытный период в развитии белорусской культуры, синтез ренессансово-гуманистических веяний и средневековых религиозных традиций, расширения культурных связей между белорусским и другими народами.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

12) Утварэнне Рэчы Паспалітай. ВКЛ у палітычнай сістэме РП

ВКЛ во второй половине 18в. оказалась в  очень тяжелом положении. Началась Ливонская война. И войско Ивана  Грозного захватили ряд городов  Беларуси. Со стороны Польши велась активная католическая пропаганда. В  этой ситуации поляки обещали, что как  только ВКЛ будет присоединено к  Польше вся наша православная знать  получит те же пава, что и католики. Население ВКЛ не хотело ликвидации самостоятельности государства. Наши феодалы вели переговоры с Польшей  только про более тесный союз государств, но при условии равноправия.

10 января 1569 г. начались заседания люблинского  сейма. С первых часов сейма  поляки заявили , что желают  полной ликвидации княжества  и подготовили документ, с требованием  подписать его без всякого  обсуждения. Представители ВКЛ не  сдавались, особенно сопротивлялись  М. Радзивил, Я. Хадкевич и Я.  Волович. Наши делегаты не подчинились  решению сейма. И первого марта  они покинули Люблин, а в след  на ними уехали все делегаты  представляющие наше государство.  Чтобы привести к послушанию  наших делегатов, Жигимонт Август  пошел на предательство интересов  ВКЛ: 5го марта был издан незаконный  акт об отлучении польской  земли от ВКЛ. 26 мая к Польше  подключается Подолье и Клевщина. Эти акты были незаконными  так как в соответствии со  статутом ВКЛ от 1566 года Великий  князь не имел право уменьшать  территорию гос-ва без согласия  рады и сейма. После потери  значительной территории ВКЛ  не могло дольше самостоятельно  вести войну и вынуждено было  подписать унию на условиях  продиктованных поляками. 1 июля 1569 г. было утверждено решение  люблинского сейма Привилей-договор.  Согласно условиям унии:

ВКЛ и  королевство Польское объединяются в одно гос-во – в Речь Поспалитую РП должна иметь единого короля, он выбирался на общем сейме и  короны польской, и ВКЛ.рада и сейм должны быть общими для Польши и ВКЛ отдельных сеймов для ВКЛ король собирать не должен.все законы, действовавшие ранее в обоих гос-вах оставались в силе.для обоих гос-в предусматривалась общая внешняя политика и единая денежная система.Эта уния превратила династическую унию между Польшей и ВКЛ в государственную. Для ВКЛ после унии ничего не изменилось. ВКЛ не перестало существовать, сохранило свою территорию (но без Украины), ВКл имело свою административную систему, органы власти, гос. язык. В концепцию нового гос-ва РП входили вопросы совместной международной политики и совместной обороны. Объединение ВКЛ и Польши повлияло на ход ливонской войны. В 1582 г. между Россией и РП был заключен мирный договор сроком на 10 лет. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

13) Рэлігія і царква на Беларусі ў XIV- XVI ст.

Гістарычна  склалася, што Беларусь знаходзіцца  на памежжы дзвух хрысціянскіх канфесій – праваслаўя і каталіцтва, гэта адбілася на рэлігійнай гісторыі краіны, культуры і менталітэце народа.На працягу XI – XIII стст. тэрыторыя сучаснай Беларусі была выключна праваслаўнай Манаполію праваслаўя парушыў Ягайла, калі здзейсніў унію з Польскім каралеўствам. Пашырэнню каталіцтва спрыяла падзенне Канстантынопаля ў 1453 г. і рост канфрантацыі з Масквой. Вялікае княства ўсё  болей арыентавалася на каталіцкі  Захад. Тым не меньш, на працягу XVI –  сярэдзіны XVI стст. праваслаўе заставалася  галоўнай рэлігіяй княства, яно задавала тон у жыцці, культуры, ідэалогіі. Адначасова каталіцтва абапіралася  на падтрымку кіруючых колаў дзяржавы. Абедзве рэлігіі ўраўнаважвалі  адна адну. У княстве працягвалася традыцыя рэлігійнага дуалізму (да хрышчэння ў каталіцтва літоўская  і жмудская частка дзяржавы была язычніцкай). Праваслаўная царква на беларускіх землях была прадстаўленна Полацкай і Тураўскай (з 1241 г. Пінскай) епархіямі, часткова Смаленскай і Ўладзіміра-Брэсцкай епархіямі. 
 
 
 
 
 
 
 
 

14)Палітычнае  і эканамічнае  развіцце Беларусі  у др.пал. XVI- XVIIстст..

Рэч паспалiтая  была канстытуцыйнай, саслоўнай манархiяй. Улада размяркоўвалася памiж двухпалатным парламентам (магнатамi i шляхтай) i каралем. Iншыя саслоўi

нiякiх  палiтычных правоў не мелi. Пасля Люблiна ВКЛ вяло жорсткую барацьбу за незалежнасць i тэрытарыяльную цэласнацсь. Удалося  захаваць рэшткi тэрыторыi былой дзяржавы, а таксама рэшткi дзяржаўнасцi i аўтаномiю  ў межах РП. Дзве краiны захавалi ранейшыя назвы: ВКЛ i Польская карона, а таксама  свае законы, улады, органы выканаўчай улады, судовыя сiстымы, мясцовае самакiраванне, фiнансы, узброеныя сiлы i да канца XVII ст. дзяржаўныя мовы. У апошнiм статуце 1588 г. абвяшчалася самастойнасць  ВКЛ, тэрытарыяльная цэласнасць, забаранялася iншаземцам у княстве набываць землi, маенткi, займаць дзяржаўныя пасады. Пры спрыяльных абставiнах магнаты  княства змагалiся за поўную самастойнасць, рабiлi змовы з мэтай адарваць ВКЛ ад РП. ВКЛ было лiквiдавана з  прыняццем Канстытуцыi 1791 г. У 1596 г. у  Брэсце была прынята царкоўная ўнiя, створана ўнiяцкая царква. Яна падпарадкоўвалася  Ватыкану, уяўляла сабой сродак акаталiчвання насельнiцтва на нацыянальная мове, а  не нацыянальную царкву як сiмвал суверэнiтэту дзяржавы. Беларуская шляхта перайшла ў каталiцызм, а вернiкамi ўнiяцкай  царквы сталi сяляне i гарадскiя нiзы. Унiяцкая царква была лiквiдавана ў 1839 г.

Не было стабiльнасцi i ў сацыяльна-эканамiчным развiццi Беларусi ў XVI—XVII ст. Адсутнацсь нацыянальнага адзiнства, сацыяльныя этнiчныя, рэлiгiйныя процiстаяннi, феадальные мiжусобiцы вялi да эканамiчнага зянападу. Шматлiкiя войны вялi да разбурэння гарадоў i весак, фiзiчнага знiшчэння насельнiцтва. У другой палове XVI—першай  палове XVII ст. на тэрыторыi Беларусi была праведзена аграрная рэформа (устава на валокi. Жыгiмонт II Аўгуст. Валока – 30 моргаў – 21.37 га. Пад фальварак адводзiлася 8—15 валок). Усталявалася фальварачная сiстыма гаспадарання. Адбываеца канчатковае запрыгоньванне сялян, значна павялiчваецца прыгонны ўцiск, растуць даходы шляхты. У вынiку рэформы ў Цэнтральнай i Заходняй Беларусi разбураецца сялянская абшчына, укараняецца падворнае землекарыстанне, змянiлiся катэгорыi сялян (цяглыя, асадныя, агароднiкi, слугi), iх эканамiчнае i правовае становiшча. Iдзе рост землеўладанняў свецкiх магнатаў, адначасова назiраецца залог iх маенткаў. Гэта нараджае ў другой палове XVIII ст. тэндэнцыю да пераўтварэння феадальнай формы ўласнасцi на зямлю ў буржуазную. Побоч з залогам зямлi ўзнiкаюць такiе з`явы, як арэнда зямлi, мануфактуры i iнш., што сведчыць аб зараджэннi капiталiстычнай формы гаспадарання, дэферэнцыяцыi вескi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

15)Эканамічны  і палітычны стан  Беларусі ў XVIІІ ст.

Пасля падзелаў РП тэрыторыя Беларусi ўвайшла  ў склад Расii. На беларускiя землi распаўсюдзiлiся агульныя прынцыпы расiйскага кiравання. се насельнiцтва прыводзiлася да прысягi, хто быў нязгодны прысягаць  – павiнен быў ў трохмесячнытэрмiн  пакiнуць межы i меў права прадаць  нерухомасць.Умацоўваючы свае пазiцыi, урад Расii лiчыўся з гiстарычнымi адрозненнямi Расii ад Заходнiх губерняў. Такiмi адрозненнямi былi: узровень развiцця  вытворчых адносiн у Расii быў  вышэйшы; Расiя развiвалася ў цэнтралiзацыi, а РП – дэцэнтралiзацыi.Пагэтаму палiтыка царызму на першым этапе  ў Беларусi была вернi памяркоўнай, асцярожнай. Захоўвалiся практычна ўсе ранейшыя правы i прывiлеi. Аднак было лiквiдавана права вета, шляхта згубiла правы  на канфедэрацыi i права мець прыватнае  войска i ўласную крэпасць.У 1777 г. адбылiся выбары павятовых, губернскiх кiраўнiкоў, былi створаны павятовыя цi губернскiя  органы кiравання.У адносiнах да каталiцкай царквы праводзiлася вельмi асцярожная палiтыка. Нават была ўтворана каталiцкая епархiя. Маемасць заставалася недатыкальнай. Забаранялася хрысцiць у сваю веру праваслаўных.У 1794 г. была ўстаноўлена мяжа яўрэйскай  аседласцi на тэрыторыi Беларусi i iншых землях. Яны сялiлiся толькi ў гарадах i мястычках, займалiся рамяством i гандлем, забаранялася займацца земляробствам i купляць зямлю. Яны маглi запiсвацца ў мяшчанскае i купецкае саслоўi з  умовай выплаты падаткаў у двайным  памеры.Асноўным заканадаўчым кодэксам быў статут ВКЛ 1588 года (да 1840 г.).Аднак  рост незадаволенасцi шляхты, каталiцкага  дваранства прымусiла царызм дзейнiчаць больш актыўна: на беларусi ўводзiцца  землеўладанне расiйскага дваранства; паступова абмяжоўвалiся правы дваранства, канфiскоўвалiся маенткi за ўдзел у  антыўрадавай дзейнасцi. Асаблiва жорсткiя  меры сталi прымацца ў 30-я гады XIX ст. Гэта было абумоўлена дзвюма прычынамi: рост апазiцыйных грамадска-палiтычных настройу i разлажэнне феадальна-прыгоннiцкага права. Першымi праявамi беларускага нацыянальнага руху было стварэнне i дзейнасць тайных таварыстваў фiламатаў i фiларэтаў.Культурна-нацыянальныя iмкненнi выявiлiся ў новай беларускай лiтаратуры (Баршчэўскi, Чачот, Багрым, Сыракомля, Дунiн-Марцiнкевiч). Гэта сведчыла аб фармiраваннi беларуская народная iнтэлiгенцыi.Пасля падаўлення паўстання ў 1831 г. у Беларусi, як у Расii, пачынаецца рух рэвалюцыянераў-дэмакратаў разначынцаў.Усе гэта прымусiла расiйскi ўрад дзейнiчаць больш рашуча. Царызм праводзiў разбор шляхты; быў адменены статут на тэрыторыi Вiцебскай i Магiлеўскай вобласцi; усiм пасадам i дзяржаўным установам былi дадзены расiйскiя назвы.У 1832 г. быў створаны асобны камiтэт па справах Заходнiх губерняў. На кiруючыя пасады сталi прызначацца чыноўнiкi з Расii.У 1832 г. быў закрыты Вiленскi ўнiверсiтэт. Усе справаводства было перакладзена на рускую мову.У 1839 г. была аб`яднана ўнiяцкая царква з праваслаўнай. Мэта – аслабiць польска-каталiцкi ўплыў на беларускiя землi. Усе духавенства пазбаўлялася зямлi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

16)Развіццё  беларускай культуры  ў другой палове XVIІ  ст. - XVIІІ ст.

Особенностью  развития белорусской культуры в XVIII в. было сочетание старых и новых  тенденций и течений в архитектуре, литературе, естествознании, философии  идругих направлениях общественной мысли. |В ней в той или иной степени нашли отражение основные идеи эпохи просвещения. Она развивалась  на основе идеалов светского образования, науки, разума. В общественном мнении эталоном для подражания стал,просвещенный человек, рационалист, реформатор, следующий  новым веяниям в культуре, критически относящийся к религии. 
Новым жанром в белорусской литературе явилась политическая сатира. Наиболее яркими произведениями этого жанра являются «Речь Мелешки» и «Письмо к Обу-ховичу».Вопреки всем препятствиям, белорусское литературное творчество в конце XVII—XVIII вв. продолжало развиваться Отдельные произведения музыкантов того времени получали широкую известность, а полонез Михала Огинского «Прощание с Родиной» пользуется популярностью во всем мире и сейчас, через двести лет после его создания. гравюры могилевских мает еров В. Ващенко и Ф. Ангилейки, изделия ткацких мануфактур в Белой, Мире, Альбе, урецко-налибок-ское стекло. Высокохудожественной скульптурой резьбой отличались магнатские дворцы, и особенно костелы, монастыри католических орденов. Примерами могут служить интерьер иезуитского костела в Гродно (резчик Я. Шмитт) В стиле барокко был перестроен разрушенный шведами в 1706 г. несвижский дворцово-замковый комплекс (архитектор К. Жаднович), построены костел и монастырь бернардинок в Минске. Представителем позднего, на Беларуси — «виленско-го» барокко был Я. Глаубиц — автор проекта костела Иоанна Крестителя в Столовичах. По его же проекту перестраивалась в 1738—1750 гг. и знаменитая полоцкая София — в то время униатская церковь. В конце XVIII в. дальнейшее развитие получило декоративно-прикладное искусство. Белорусские мастера поднялись до высокого художественного уровня в производстве стеклянной посуды (Урецкая и Нали-бокская мануфактуры), мирских и слуцких ковров, кореличских гобеленов. Мировую известность получили слуцкие пояса. Удивительными были достижения так называемых крепостных театров в Беларуси. В течение 50 лет существовал театр в Несвиже, созданный князем Радзи-виллом в 1740 г. Во второй половине века Г- Радзивилл содержал театр в Слуцке. М. Огинский —в Слониме, А. Тизенгауз — в Гродно. Р. Чернышев — в Могилеве и Чечерске, С. Зорич — в Шклове. В них ставились оперы, балеты, трагедии, комедии разных авторов, в том числе Ж. Мольера, Ф. Вольтера. Магнаты приглашали в свои театры местных и западноевропейских профессионалов, мастеров театрального искусства, музыкантов, художников, танцовщиков и балетмейстеров. В Слуцке, Слониме, Несвиже, Гродно, Шклове существовали балетные и музыкальные школы. Выпускники этих школ успешно работали на сценах варшавских и петербургских театров.
 
 
 
 
 
 
 
 

Информация о работе Шпаргалка по "Истории права Беларусии"