Использование песенного материала на уроках английского языка

Автор: Пользователь скрыл имя, 13 Декабря 2011 в 23:32, курсовая работа

Описание работы

При написании данной работы мы ставили перед собой такую цель:

- изучить и выделить значение и роль песенного материала при обучении английскому языку.

В ходе исследования предполагается решить следующие задачи:

- изучить и выделить роль музыки и песен в изучении английского языка;

- выделить роль песни при обучении английскому произношению;

- выделить особенности аутентичной песни как одного из элементов национально – культурного компонента содержания обучения иностранному языку на старшем этапе;

- выделить особенности песни как методического приема при фонетической отработке английских срединных сонантов;

- сделать выводы.

Содержание

Введение………………………………………………………………………………………….2
Теоретические основы использования песен………………………………………………
Роль музыки и песен в изучении английского………………………………………..
Аутентичные песни – один из элементов национально культурного компонента содержания обучения иностранному языку…………………………………………...
Использование песен при изучении английского языка…………………………………

Работа содержит 1 файл

Курсовая работа.docx

— 50.49 Кб (Скачать)
 

 Exercise 3: Match a line in A with a line in B. Then use these expressions in the sentences of your own.

A B
1) to lose a) up
2) under b) tightly
3) hold c) pressure
4) fell d) control
5) waste e) a step
6) end f) apart
7) take g) a second
 

 Example: 1) Alice lost control over the situation and began to cry. 

SPEAKING

Exercise 4: Make up a story about the relationship between a boy and a girl, using this song. Tell it to the partner. Compare your stories. Which story is more exciting and interesting?

Key:

Ex.1: 1. B; 2. A; 3. B.

Ex.2: 1) d; 2) e; 3) a; 4) b; 5) f; 6) c

Ex.3: 1) d; 2) c; 3) b; 4) f; 5) g; 6) a; 7) e

EXERCISES TO THE SONG YELLOW SUBMARINE (BY THE BEATLES)

Comprehension Check

Exercise 1: Listen to the song and fill in the gaps with a word you hear:

Yellow Submarine (песню вставить)

In the town where I was _________ (1)

_________ (2) a man who ___________(3) to sea

And he told us of his life

In the land of submarines.

So we __________ (4) on to the sun

Till we __________ (5) the sea of green.

And we lived beneath the ____________ (6)

In our yellow submarine.

We all live in a yellow submarine,

Yellow submarine, yellow submarine.

We all live in a yellow submarine,

Yellow submarine, yellow submarine.

And our friends are all aboard,

Many more of them live ____________ (7).

And the band ______________ (8) to play…

We all live in a yellow submarine,

Yellow submarine, yellow submarine.

We all live in a yellow submarine,

Yellow submarine, yellow submarine.

And we live a life of _____________ (9),

Everyone of us has all we need,

Sky of __________ (10) and sea of ____________ (11)

In our yellow submarine.

Key: 1) born; 2) lived; 3) sailed; 4) sailed; 5) found; 6) waves; 7) next door; 8) begins; 9) ease; 10) blue; 11) green.

Exercise 2: What is the song about? Tick the topics mentioned in the song:

  1. traveling;
  2. environment problems;
  3. sea;
  4. water pollution;
  5. undersea world;
  6. life of a sailor;
  7. modern art;
  8. music.

Key: a; c; f; h

Speaking and writing.

Exercise 3: Choose one topic from Ex.2 and make a list of questions you will ask your partner. Then work in pairs and practice the dialogues.

Vocabulary and Grammar Work

Exercise 4: Put the verbs in the correct tense form:

A sailor who (live) in Boston (sail) to the sea one summer day. The weather (be) good, hot and sunny. While he (sail), he (see) many ships passing by. Suddenly he (see) a small fishing boat with two young men. They (cry):”Help us, please!” -”What’s the matter?” – asked the sailor. “We (get) lost. Where are we?”–they asked him. So the sailor (answer): “Well, my friends, (not; worry). You (be) now almost fifty km from the sea shore. It’s not so far, really.”

Key: lives/lived; sailed; was; was sailing; saw; saw; were crying; got; answered; don’t worry; are

Exercise 5: Use the song and your imagination to complete the story in writing:

A man called ____________ lived in __________. He worked as a ______________.

So one day he invited ________________ to a ________________. He was wearing _____, ____________, _________ and________. “Let’s sail to the far-away countries”, he made a suggestion. “Where to?” asked one of the men. “To ____________”, was the answer. They decided to set off on _______________ at__________________ in a _________.

On the ____________ day of their journey they saw a ________________. So they… 
 
 
 
 
 

Конспект  урока по английскому языку

     с использованием песенного  материала в 9 классе

Тема:  Victory Day

Цель: познакомить детей с праздником.

Задачи:

  1. Формирование умения поддерживать беседу.
  2. Воспитание у школьников чувства патриотизма и гордости за героизм.
  3. Развитие мышления, внимания, памяти
  4. Развитие грамматических навыков
 

Оборудование: опорный конспект, ноутбук, интерактивная доска 

План  урока

  1. Организационный момент
    1. Приветствие
    2. Настрой учащихся на урок
  2. Основная часть
    1. Victory Day
    2. Песня «Day of Victory»
    3. Празднование Дня победы
    4. Задание «Complete the sentences»
    5. Зоя Космодемьянская
    6. Николай Гастелло
    7. Лёня Голиков
    8. Книги с военными темами.
 
 
 
 
 
 
 
 

Ход урока

  1. Организационный момент
    1. Приветствие.

    Good morning! My name is Elena Ananievna. Let’s start our lesson.

  1. Основная часть.
    1. In Russia and other countries Victory Day , or 9th May, is one of  the great holidays of the year. It is a holiday for all people. 
    2. Day of Victory (words by V. Kharitonov, music by D. Tukhmanov)

    1. Day of Victory! Oh, how far away it seemed!  
    Like a dying ember, hope once hardly gleamed. 
    Scorched and choking, dusty, wearly miles, were those! 
    We all did our best to bring our Victory close.

    Refrain:

    Oh, that Day of Victory! 
    Cordite in the air 
    Day so youthful, 
    Silver threads in golden hair 
    Day of beauty 
    Tears of joy gleamed everywhere 
    Day of Victory! 
    Day of Victory! 
    Day of Victory!

    2. Night and day your molten steel would light the skies, 
    You, our land, our Mother, never closed your eyes. 
    Nights and days of struggle, bitter days were those! 
    We all did our best to bring our Victory close.

    Refrain:

    3. Mother, darling, though not all returned to you, 
    Let us run barefooted, racing through the dew! 
    Half the roods of Europe, every soldier knows –  
    We all did our best to bring our Victory close.

    Refrain: 

    1. There are decorations, flags and placards in the streets, in the shop windows and on the front of  large buildings all over the towns.   There are meetings and demonstrations for the veterans on Victory Day. On that day there is military parade in all big cities of our country. People bring flowers to the monuments . 
      Flowers and souvenirs are given to those who took part in the Great Patriotic War. There are a lot of people in the streets and squares, at theatres, cinemas and concert halls. They all are celebrating their holiday. Many people go to see their friends or go for a walk in the parks. In the evening there is a holiday salute and a minute of silence to remember all those who did not come back from the war.
    2. Complete the sentences
  1. … is one of the great holidays of the year. (9 may)
  2. There are …, … and … in the streets, in the shop windows. (decorations, flags, placards.)
  3. There are … and … for the veterans on Victory Day. (meeting,demonstration)
  4. On that day there is … … in all big cities of our country.(military parade)
  5. People bring … to the … . (flowers, monuments)
  6. There are a lot of people in the streets and …, at …, … and concert halls. (squares, at theatres, cinemas)
  7. They all are … their holiday. (celebrating)
  8. In the evening there is a … … and a … of silence to remember all those who did not come back from the war. (holiday salute,minute)
    1. And now I will read you about some people, and you must to know, who is this.

She was born in September, 1923 in the Tambov region, village Osino-Gaj. From first days of the Great Patriotic War she aspired on front. Two times the girl was in back of the enemy. In November, 1941 in village Petrishchevo of Moscow Region it was seized by Germans. To find out the classified information, it subjected to various tortures. But she was silent, without having told anything, even a name and a surname. After heavy tortures she  has been executed on the rural area of village Petrishchevo on November, 29th, 1941.

 (Зоя Анатольевна Космодемьянская родилась в сентябре 1923 года в Тамбовской области, село Осино-Гай. С первых дней Великой Отечественной войны Зоя стремилась на фронт.Два раза Зоя была в тылу врага. В ноябре 1941 года в деревне Петрищево Московской области ее схватили немцы.Чтобы выведать секретную информацию, ее подвергали различным пыткам. Но Зоя молчала, не сказав ничего, даже имени и фамилии. После тяжелых пыток Зоя Космодемьянская была казнена на сельской площади деревни Петрищево 29 ноября 1941 года.) 

Do you know who is this? It is …. You are right. Well.

The next.

Was born in May, 1908 in Moscow. The father was the German, long time living in Russia. During the Soviet-Finnish war took part in air fights. He participated in fights on the river Halhin-goal, for participation in which has been awarded the order Lenin. And to beginning the Great Patriotic War already was the commander of a squadron in aircraft.

Родился в мае 1908 года в Москве. Во время Советско-Финской войны принимал участие в воздушных боях. Участвовал в боях на реке Халхин-Гол, за участие в которых был награжден орденом Ленина. И к началу Великой Отечественной войны уже являлся командиром эскадрильи в авиации. 

Who is this?

Grew in village Lukino, on Polo river bank. When its native village was grasped by the enemy, the boy has left to? . He went on reconnaissance, brought important information in guerrilla group. One day he killed the German general. It in a portfolio had very important documents which was sent off to Moscow. So the Pioneer Lyonya Golikov became Hero of the Soviet Union.

   Рос в деревне Лукино, на берегу реки Поло. Когда его родное село захватил враг, мальчик ушел к партизанам.он ходил в разведку, приносил важные сведения в партизанский отряд. Однажды он убил немецкого генерала. у него в портфеле оказались очень важные документы, которую отправили в москву.

I want to say you a lot of writers, poets, teachers supported our soldiers. A lot of books about war.

  1. What kind of book you read about war, please tell me?
  2. Who is the author of this book?
 
  1. Организованное  завершение урока

Stand up! The lesson is over you may be free. Good bye!

Итак, можно сделать  такие выводы:

  • Текст стихотворения или песни, как и проза, создаваясь и функционируя в обществе прежде всего в своем идейно-художественном качестве, может рассматриваться: как источник объективной информации (текст - зеркало жизни и культуры народа); как источник идейно-художественной информации (текст - художественное произведение); как источник языковой и лингвистической информации (текст - репрезентант языковой и речевой системы). При этом в школьных условиях музыкальные и поэтические выразительные средства обладают по сравнению с прозой рядом преимуществ, а именно: конденсацией мысли и образа, повышенной эмоциональностью, ритмической повторяемостью. Ритмическая повторяемость, кстати, являясь одним из сильнейших фасцинативных факторов, заставляет человека сконцентрировать внимание и способствует непроизвольному запоминанию материала.
  • С точки зрения методики песня на английском языке может рассматриваться, с одной стороны, как образец звучащей иноязычной речи, адекватно отражающей особенности жизни, культуры и быта народа страны изучаемого языка, с другой стороны, будучи носителем культурологической информации, песня может формировать и духовную культуру учащегося, соединять в единое целое его разум и душу.
  • Песни на уроке английского языка оживляют преподавание, вызывают положительные эмоции, служат лучшему усвоению лексико– грамматического материала.
  • Песни должны быть аутентичны, доступны в информационном и языковом плане, эмоциональны, проблемны и актуальны, а также песни должны отвечать возрастным особенностям учащихся.
  • Использование песен способствует развитию у детей интереса к изучению английского языка.
  • Песни активизируют учебную деятельность и являются способом расширения и обогащения словаря учащихся.
  • Использование песен на уроках английского языка способствует развитию музыкального слуха, а также эстетическому воспитанию учащихся.
  • Использование песен на уроках английского языка обогащает учащихся знаниями страноведческого характера, даёт возможность узнать про культуру страны, язык которой изучается.

Информация о работе Использование песенного материала на уроках английского языка