Автор: Пользователь скрыл имя, 02 Января 2012 в 17:07, контрольная работа
Сымон Будны (примерно 1530-1593) – известный белорусский писатель, педагог, философ, богослов и проповедник, имя которого в XVI веке было широко известно в Англии, Германии, Италии и других странах Западной Европы.
С. Будны был чрезвычайно образованным человеком. Кроме родного белорусского языка он отлично владел классическим латинским, древнееврейским, а также греческим, старославянским, польским и другими языками, что позволяло ему углублять свои знания в античных культурах, анализировать достижения Средневековья, без трудностей знакомиться с произведениями Эразма Роттердамского, Мартина Лютера, Жана Кальвина и других западноевропейских философов и писателей. [5]
1. Палiтычныя i прававыя погляды С.Буднага с. 3
2. Палiтычныя i прававыя погляды Уладзiмiра Самойлы
(1878-1941) с. 13
Лiтэратура с. 16
Суды должны судить
Кроме разработки функций,
Об
отношениях в социально-экономической
сфере
Так, в социально-экономической сфере С.Будный отстаивал существование частной собственности и признавал существование социального неравенства.
Мыслитель не мог не видеть
процесса порабощения
Об
отношениях в сфере
национальных и культурных
отношений
В этой сфере С.Будный
Влияние
идей Симона Будного
на законодательство
и судебную практику
Разрыв с радикалами в начале 80-х годов XVI века, не свидетельствовал о идейном поражении просветителя. Наоборот, учение Будного на самом деле победило: в новый Статут Великого княжества Литовского 1588 года вошло множество юридических норм, регулирующих взаимоотношения различных социальных слоёв – богатых и бедных, господ и подданных, чиновников и граждан, которые основывались на принципах, отстаиваемых белорусским теоретиком государства и права в своих трудах, во время полемики с анархистами.
С.Будный непосредственно не участвовал в разработке артикулов Статута 1588 года, но он повлиял на известных в то время деятелей права Остафея Валовича и Льва Сапегу, которые руководили подготовкой и выработали концепцию основного законодательного кодекса Белорусского государства. Лев Сапега в предисловии к Статуту, рассуждая о сущности права, его назначении, вслед за С.Будным, а также Аристотелем и Цицероном доказывал необходимость законов для общества, их незаменимую роль в жизни каждого человека.
Как и С.Будный, тогдашний подканцлер Великого Княжества не принимал идей анархистов, был возмущен их выпадами против государства и власти, а также осуждал защитников тирании. Подобно Будному, он являлся приверженцем создания правового государства, где господствовал бы закон, а не личная власть монарха или капризы чиновников. О совпадении взглядов на государство и право двух крупнейших мыслителей Беларуси свидетельствуют слова подканцлера, сказанные в том же предисловии: «Чего боятся те, кто руководствуется только своим эгоизмом и кому разум – враг!?. Они стремятся избежать любых ограничений, а законы, которым надлежит подчиняться, - готовы превратить в пыль. В древние времена непомерное самолюбие было присуще некоторым римским королевичам и юношам. Когда сенаторы думали о том, как им сбросить ярмо тирании и установить писанное право, те мешали им различными способами, не желая признавать над собой созданных законов. Они утверждали, что писанное право – глухое, его не упросишь, и оно как будто не отличает богатого от бедного, не делает разницы между людьми. Только государь, может проявить милость и посмотреть на человека. Поэтому лучше жить под королевской властью, чем попадать в опасность и ставить человеческое счастье в зависимость от исполнения закона. Но, подчеркиваю, такие мысли есть и возникают у людей своевольных, с необузданным нравом, которым угроза закона не нравиться и для них не по душе.»
В очень ответственный момент, когда готовилась новая редакция Статута, пересматривались многие артикулы, Будный своими полемичными трактатами оказал влияние не только на формирование концепции, но и на содержание конкретных разделов и артикулов. Очевидно, что влияние просветителя было косвенным, опосредованным, но, без сомнения – значительным и решающим. Так, в первом разделе крупнейшего кодекса законов Белорусского государства нашли отражение его размышления относительно функций и обязанностей великого князя, чиновников и граждан. То же самое можно сказать и про многие другие артикулы государственного, гражданского, военного, административного, семейного и уголовного права, теоретической основой которых стали, кроме всего прочего, мысли, высказанные С.Будным в «Катахезисе», а также в произведениях, которые вошли в состав сборника «О светской власти». [3]
Пожалуй, самое ценное, что можно
почерпнуть из политического
наследия С.Будного, - это его предложение
решать политические проблемы
с правовых и нравственных
позиций, его мысли о разумной
мере и рациональных способах
в политической и
То, что в Статуте 1588 года был реализован ряд гуманистических принципов: презумпция невиновности, главенство законов, религиозная толерантность, государственный и национально-культурный суверенитет, - это в некоторой степени и заслуга Симона Будного, крупнейшего белорусского и европейского теоретика государства и права XVI века. [3]
2. ПАЛIТЫЧНЫЯ I ПРАВАВЫЯ ПОГЛЯДЫ
УЛАДЗIМIРА
САМОЙЛЫ (1878-1941)
Уладзімір Самойла нарадзіўся 29 студзеня 1878 года ў Мінску. Валодаў сямю мовамі, стаў доктарам навук, меў мастацкую адоранасць – займаўся маляваннем, іграў на фартэпіяна. [6]
Пасля сканчэння Мінскай гімназіі вучыўся ў Маскоўскім ун-це, у 1916 скончыў Петраградскі ун-т. У 1906 стаў адным з заснавальнікаў кніжнага таварыства «Мінчук». Спрыяў першым публікацыям твораў Я.Купалы. З 1918 жыў у Вільні. Выкладаў у розных навучальных установах. У 1918—22 быў рэдактарам-выдаўцом газ. «Виленская речь». Аўтар шматлікіх артыкулаў і эсэ, прысвечаных творчасці бел., зах.-еўрапейскіх, расійскіх пісьменнікаў. [4]
Ен з’яуляуся адным з вядучных публiцыстау заходнебеларускага перыядычнага друку вызваленчага кiрунку. У сваiх артыкулах i эсэ выкрывау каланiялiсцкую палiтыку польскiх улад у дачыненнi да нацыянальных меншасцей. У нарысах i эсэ, напiсаных у 1920-я гады, фiлосаф сцвярждау гiстарычную заканамернасць перамогi нацыянальна-вызваленчага руху заходнiх беларусау, выказвауспадзяванне на непазбежнасць уз’яднання беларускай нацыi. «Першая задача збудзiушагася са сна народу – гэта выкарыстанне усiх мэтадау i усiх спосабау, якiя вядуць да такога нацыянальнага аб’яднання», - пiсау мыслiцель.
У славутым фiласофскiм эсэ «Гэтым пераможаш!» (1924 г.) Уладзімір Самойла дау грунтоуную крытыку палiтычным рэжымам, якiя сваю уладу засноуваюць выключна на «сiстэме санкцый», iнакш кажучы, жорсткiх законах, запалохваннi грамадзян. такiя дзяржавы аутар называе палiцэйскiмi i лiчыць, што «гэта форма дзяржаунасцi бывае найменьш трывалай», бо захаванне вялiкага аппарату прымусу вымагае шмат сродкау. Такая дзяржава паступова iдзе да свайго банкруцтва. Змагацца за правапарадак, на думку У.Самойлы, трэба толкi законнымi метадамi. Метад «барацьбы з злом парушэньнямi норм законау» фiлосаф лiчыць амаральным. Менавiта такi метад утрымання улады выкарыстоуваюць усякага роду рэвалюцыянеры пасля сваей перамогi.
У цывiлiзаваным, прававым гаспадарстве, на думку У.Самойлы, падпарадкаванне грамадзян уладзе i закону грунтуецца не на страху перад судом i палiцыяй, а на павазе да норм закона, дзеючага у краiне. «У такiм грамадстве працоуная энэргiя народу з вялiкшай карысьцяй зужываецца на карысную работу, а свабодная, кiраваная нормрмi духовая актыунасьць народу спакойна i мiрна узвышаецца як у сваей сколькасцi, так i сваiм тыпе». Дзяржавы, пабудаваныя на прынцыпах павагi да закона, якому падпарадкоуваюцца аднолькава як улады, так i грамадзяне, пазбегнуць усеразбуральнай рэвалюцыi. натуральныя змены у дзяржауным арганiзме, заканадаустве адбываюцца там у межах дзеючых канстытуцыi. Аднауляльную ролю у такiх дзяржавах адыгрываюць прадугледжаныя канстытуцыяй выбары. У.Самойла называе выбары «запрауднымi маленькiмi, прадуглежданымi канстытуцыяй гаспадарства, пэрыядычнымi рэвалюцыямi, якiя народ робiць не мячом, а ня менш забойчым для дрэннае улады, хаця бязкроуным аружжам – выбарнай картачкай».
Фiлосаф задаецца пытаннем: якiя законы сапрауды могуц выклiкац павагу у грамадзян? I сам жа адказвае: «… калi iх нормы запрауды карысны для грамадзянства, запрауды нармуюць, а не забiваюць энэргiю людзей, калi забясьпечываюць лад, мiр i разьвiцьце грамадзянства ды гэтым усiм узвышаюць, а не абнiжаюць тып Яго духовае актыцнасцi». Будучы упэуненым у гiстарычнай прадвызначанасцi аб’яднання беларускай нацыi i пабудовы нацыянальнай дзяржавы, У.Самойла заклiкау суайчыннiкау пазбягац сумнага вопыту дзяржау, дзе закон грунтавауся не на прынцыпах маралi i справядлiвасцi, а на стварэннi сiстэмы абмежаванняу, запалохваючы людзей грозным карным аппаратам, памятаць, што «рэвалюцыйны метад барацьбы з злом дарогай фiзычнага зьнiштажэньня Яго дарогай гвалту аказваецца бязсiльным; iнакш кажучы, «мэтад санкцыi», стары, «бiблейны», сярэднявечны мэтад барацьбы з злом толькi плодзiць i памнажае у сусвеце гэтае зло, ад массы якога у канцы канцоу гiбее увесь гэты сьвет».
Выказаныя выдатным беларускiм мыслiцелем У.Самойлам думкi пра адпаведнасць дзяржауных законау нормам агульначалавечай маралi i прынцыпам справядлiвасцi, значэннi прававой палiтыкi у дэмакратызацыi i паступальным развiццi грамадства, неабходнасцi падпарадкавання законау дзяржавы усiх яе грамадзян, у тым лiку i уладутрымаючых, i iнщыя з’яуляюцца вельмi актуальнымi сення, калi Рэспублiка Беларусь спрабуе рэалiзаваць спрадвечную маару беларускага народа аб суверэннай, незалежнай, дэмакратычнай, прававой дзяржаве. [1]
Пасля разгрому БСРГ адышоў ад актыўнага
ўдзелу ў грамадска-паліт. жыцці. Публікаваў
працы пераважна культуралагічнай тэматыкі.
На пачатку 1930-х г. працаваў бібліятэкарам
Беларускага музея імя І.Луцкевіча. Арыштаваны
савецкімі ўладамі ў кастр. 1939. Этапаваны
ў Мінск (?), расстраляны. [4]
ЛIТЭРАТУРА
Информация о работе Политические и правовые взгляды С.Будного