Автор: Пользователь скрыл имя, 08 Ноября 2010 в 14:22, реферат
Биринчи масаланинг баёни: Бугунги кунда маънавият масаласи ижтимоий µаётимизнинг асосий масалаларидан бирига айланиб ³олди. Муста³илликнинг дастлабки кунларидано³ бу масалага катта ва узлуксиз эътибор бериб келинмо³да. ¤збекистон Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг µар бир нут³и ва маърузалари, ма³ола ва асарларида юксак маънавият келажак пойдевори эканлиги ³айта-³айта таъкидланмо³да. «Зеро, - деб у³тиради Ислом Каримов, - биз жамиятимиз тара³³иётини фа³атгина и³тисодий, ижтимоий фаровонлик билангина эмас, хал³имизнинг маънавий баркамоллиги, демократик ва инсонпарварлик тамойилларининг кишилар онгида нечо²лик чу³ур илдиз отиши билан баµолаймиз».
1. Ислом Каримов маънавий баркамол инсонни тарбиялаш замона талаби эканлиги т´²рисида.
2. Маънавий баркамол инсон тушунчаси, унинг моµияти.
3. Комил инсон ва унинг Шар³она фазилатлари.
Комил инсон биз учун идеалдир. У барча дунёвий ва илоµий билимларни эгаллаган, руµи мутла³ руµга туташ, файзу каромати сероб, ³алби эзгу туй²уларга лиммо-лим т´ла покиза зот. Комил инсон одамзод орзу ³илган жамики эзгу хислатларнинг ифодачиси.
Комил инсонлар жамиятнинг тирик виждонларидир. Кишилар уларга ³араб хушёр тортадилар, дунё беµудалигидан ´зларига келиб, ´з ³албларига, ´з ³илаётган ишларига разм соладилар, тавба-тазарру ³иладилар. Комил инсонларнинг афъолу аъмоли инсонлар дилига ³увват, к´зига нур ба²ишлаган.
Комил инсон µа³ида тасаввуф адабиётида к´п асарлар битилган. Ана шундай кишилардан бири XIII асрда яшаган Азизиддин Насафий б´либ, «Инсони комил» номли рисоласида комил инсонга таъриф бериб шундай ёзади: «Билгилки, комил инсон деб шариат ва тари³ат ва µа³и³атда етук б´лган одамга айтадилар ва агар бу иборани тушунмасанг, бош³а ибора билан айтайин: билгилки, комил инсон шундай инсондирким, унда ³уйидаги т´рт нарса камолатга етган б´лсин: яхши с´з, яхши феъл, яхши ахло³ ва маориф». Бу сифатлар билан зийнатланган одам ёл²он, риё ва бадкирдорликдан чекинади, µамма ва³т эзгу ният билан яшаб, эзгу ишларга тайёр туради.
Яхши сифатларни эгаллаб борган одам комил инсон мартабасига к´тарила олади. Комил инсон - инсонларнинг энг мукаммали, энг о³или ва доноси. Комил инсон инсонлар жамияти ичидан етишиб чи³адиган м´ътабар зотдир. Инсонлар комилликка ахло³ий-маънавий покланиш жараёнида эришадилар.
Комилликнинг белгиси µа³ й´лидан бориб, хал³³а фойда келтиришдир. Киши ´з с´зи, амалий ишлари, нияти билан ³анчалик одамларга фойда келтирса, ёмонларни т´²ри й´лга солса, µа³ й´лида фидо б´лса, у шунча комил б´лади.
Комил, баркамол инсонни тарбиялаш, вояга етказиш µа³ида мусулмон Шар³и ахло³и тарихида инсон µаёти учун дастуруламал, ³´лланма вазифасини ´таган к´п пандномалар, хал³ китоблари мавжуд б´лган. Шулардан баъзиларини санаб ´тамиз. Чунончи, Кайковуснинг «£обуснома», Саъдийнинг «Гулистон», «Б´стон», Амир Темурнинг «Темур тузуклари», Абдураµмон Жомийнинг «Баµористон», Алишер Навоийнинг «Маµбубул-³улуб», Хусайн Воиз Кошифийнинг «Ахло³и муµсиний» ва бош³аларни к´рсатишимиз мумкин. Бу асарларнинг к´пчилигида одил шоµ ва адолат, µалоллик, софлик, поклик, т´²рилик, ростг´йлик, инсонпарварлик, маърифатли б´лиш каби инсоннинг шар³она фазилатлари берилган.
Алишер Навоийнинг «Насойимул муµаббат» асарида комил инсонга хос хусусиятлар, унинг шар³она фазилатлари санаб ´тилган. Булар ³аторига улу² мутафаккир ³уйидагиларни киритади: тавба, µалол лу³ма билан ³аноатланиш, ´з касбидан топиб кун ´тказиш, шариатга риоя этиш, барчадан ´зини кам деб билиш, µатто фарзандлари, хизматкорларига ³´поллик ³илмаслик, чучук тилли б´лиш - яхши, мулойим тилли б´лиш, раµмдил б´лиш, сахий б´лиш, мард б´лиш, µалимлик, хушхул³ б´лиш, ризо-розилик билан кун ´тказиш, сабрли б´лиш, садо³атли, вафоли б´лиш, риёзат чекишдан ³´р³маслик ва бош³алар.
Шу тари³а ´тмишда, комил инсоннинг ´зига хос ахло³ кодекси ишлаб чи³илган б´либ, бу сифатларга эга б´лиш µар бир одамнинг орзу-армони деб ³аралган. Комил инсон µа³идаги ²оялар катта ижтимоий-ахло³ий аµамиятга эга б´лган. У инсонни шарафли, эзгулик ва буюк хайр руµида тарбиялаш, меµру мухаббат, вафо ва садо³атни кучайтиришга хизмат ³илиб келди. ¥ар замон, µар лаµзада инсонларга уларнинг инсонлигини эслатиб, ёвуз, ³абиµ ишлар, нож´я хатти-µаракат ва ³или³лардан са³ланишга к´маклашди, уларда иймон ва виждон биносининг пайдо б´лишини таъминлайди.
Комил инсон иймон ва эъти³одлилик, µалоллик ва покликнинг олий тимсоли. Биз µаммамиз шунга интилиб яшамо²имиз лозим. Муста³ил ¤збекистоннинг бозор муносабатларига ´тиш шароитида иймонли б´лиш, µалоллик ва поклик, виждонли ва диёнатли б´лиш нечо²лик зарур эканлиги µаммамизга аён. Мана шунинг учун µам Президентимиз маънавий баркамол инсон тарбиясида ёшларимизни элини, ватанини севувчи комил инсон килиб тарбиялаш ишига алоµида аµамият бериб келаётир. Президентимизнинг ³уйидаги таърифида комил инсоннинг асосий хусусиятлари µар тарафлама чу³ур ва теранлик билан баён ³илиб берилганлиги ди³³атга сазовордир: «Комил инсон деганда, - деб ёзади Ислом Каримов, - биз аввало, онги юксак, муста³ил фикрлай оладиган, хул³ атвори билан ´згаларга ибрат б´ладиган билимли, маърифатли кишиларни тушунамиз»7.
Унинг шаклланганлиги даражасини характерловчи энг муµим фазилатлар эса ³уйидагилардир: а³лий зукколик, µу³у³ий комиллик, ахло³ий етуклик, сиёсий теранлик, меµнатга µалол муносабат, юксак маданий, маънавий савия, профессионал ифтихор, миллий ва умуминсоний ²урур ва бош³алар.
Ю³оридагиларни µозирги муста³ил µаётимиз, турмуш тарзимиз, кишиларнинг, айни³са, ёшларнинг интилишлари билан бо²лаб комил инсон чизгиларига ³уйидаги хислат ва фазилатлар киришини умумий тарзда баён этишимиз мумкин:
Комил инсоннинг умумий хислатлари: ё³имлилик, к´ркамлик, жозибадорлик, салобатлилик, µурматга сазоворлик, шоироналик, улу²сифатлик, ´зига хослик, етуклик, жиддийлик, маданиятлилик, тарбияланганлик ва бош³алар;
Комил инсоннинг ахло³ий фазилатлари: инсонпарварлик, д´стлик, ²амх´рлик, жонкуярлик, самимийлик, одамийлик, болажонлик, иймонлилик, фидокорлик, хушмуомалалик, боадаблик, илтифотлилик, кечиримлилик, меµмонд´стлик, халоллик, т´²рилик, диёнатлилик, µаромдан µазар этиш, меµнатсеварлик, ватанпарварлик ва µакозолар;
Ишбилармонлик хислатлари: ишчанлик, тириш³о³лик, серµаракатлилик, масъулиятлилик, инсофлилик, µалоллик, малакалилик, эпчиллик, уддабуронлик, саранжом-саришталик, тадбиркорлик, ани³лик, тежамкорлик, баркамоллик, таъмасизлик, таваккалчилик ва бош³алар;
Зукколик, идроклилик фазилатлари: зеµнлилик, бамаънилик, хотиржамлик, со²лом фикрлилик, донишмандлик, сезгирлик, заковатлилик, топ³ирлик, ноти³лик, тан³идийлик, дадиллик, омилкорлик, саводхонлик, ³изи³увчанлик, иш³ибозлик кабилар;
Собитлик хислатлари: фаоллик, ³атъиятлилик, тезкорлик, ж´ш³инлик, саботлилик, бир с´зда туришлик, бар³арорлик, ботирлик, довюраклик, интизомлилик, жиддийлик, нафсни тийишлик, ´зини й´³отмаслик, сову³³онлик, ´зига талабчанлик, камсу³умлик, ´зини ´зи идора эта билиш ва бош³алар.
Эµтирослилик хислатлари: к´таринкилик, тантанаворлик, кулиб турувчанлик, хазинлик, келажакка ишонч, эзгулик, кек са³ламаслик, олижаноблик, оташинлик, нозик табиатлилик, µаёлилик, хижолатпазлик, иффатлилик ва µакозолар.
Бизнингча, айни шу хислат ва фазилатларни ёшларимиз онгига сингдира борилиши уларни баркамол, со²лом ва комил инсон руµида тарбиялашда муµим аµамият касб этади.
Муста³иллик
руµида янгича фикрлайдиган фозил, комил
инсон, энг аввало, фу³аролик бурчини
аъло даражада µис этадитган шахс
б´лиши даркор. Содда ³илиб айтганда, µар
³айси комил инсон, µар биримиз: «Шу давлат,
шу жамият менга нима берди?» деб эмас,
балки: «Мен ´зим Ватанимга, элу юртимга
нима бердим?» деб ´йлашимиз ва µар дам
шу а³ида билан яшашимиз керак.
Таянч с´з ва тушунчалар:
Муста³иллик ва маънавият; маънавий баркамол авлод; а³лий заковат ва руµий-маънавий салоµият маърифатли инсоннинг икки ³аноти; комил инсон; со²лом авлод; т´²рилик, µалоллик, поклик, ватанпарварлик, инсонпарварлик, эзгуликка й´ллаш; со²лом авлод – жисман ба³увват, маънавий бой, а³лий ривожланган, ахло³ий пок, маърифатли инсон; муста³иллик тафаккури; миллий ифтихор; миллий ²урур; миллатпарварлик; комил инсон – жамиятнинг тирик виждони; комил инсон – µалоллик ва покликнинг олий тимсоли.
Адабиётлар:
Ўзбекистон Республикаси МХХ Институти
Ижтимоий-Гуманитар фанлар кафедраси
МАВЗУ:БАРКАМОЛ
АВЛОД ТУШУНЧАСИ
Бажарди:Миробидов М.
103-гурух
Текширди:м-р Азимова
Л.
Тошкент-2010